Bu Blogda Ara

16 Haziran 2019 Pazar


( AMERİKA YERLİ KÖPEKLERİ TARİHİ )
ÇEVİRİ DÜZENLEME TASARIM 
MEHMET FATİH KUŞCU

YAZARIN  NOTU

BİR AİLE ÜYESİ
ÖLDÜĞÜNDE EN SEVDİKLERİ KÖPEK ÖLDÜRÜLÜR VE BİREYLE BİRLİKTE
GÖMÜLÜR.
1829'DA YAZAN SİR JOHN RİCHARDSON, “KUZEY AMERİKAN
KURTLARI İLE KIZILDERİLİLERİN YERLİ KÖPEĞİ ARASINDAKİ
BENZERLİĞİN O KADAR BÜYÜK OLDUĞUNU, KURTUN
BÜYÜKLÜĞÜNÜN VE GÜCÜNÜN TEK FARK GİBİ GÖRÜNDÜĞÜNÜ
GÖZLEMLEDİ. 

ÇEVİRMENİN  NOTU

Çok şükür kazasız belasız bitti.Yazara teşekkür ederim onun sayesinde bu bilgileri öğrenmiş bilmiş olduk.Yerli halkın köpek totem inancını ve yerli köpeklerinin nasıl olması gerektiğini öğrenmiş olduk   SİR JOHN RİCHARDSON Sonsuz Teşekkürler .










Yerli Amerikalılar köpeklerine balık avlamayı ve avlanmayı
öğretti. Kuzeybatı Pasifik yerlileri, köpeklerini ayı, geyik, geyik, dağ koyunu

ve su tavuğu avlamak için kullandılar. Özel olarak eğitilmiş köpekler,
geyikleri ve geyikleri tuzaklara götürür. Inuit köpeği, mühürlerin ve kutup
ayısının avlanmasında yardımcı oldu.Çok yetenekli avcılar, sahipleri ve
aileleri için çok cesur ve koruyuculardı.


Aleutian Adaları’nın en kuzeybatı bölgelerinden günümüz Meksika’nın en
güney ucuna kadar Meksika, köpekler, İlk Amerikalıların yaşamlarında ve
kültürlerinde hayati bir rol oynamıştır. Yerli Amerikalılar, yiyecek
tedariklerini takip ederken ailelerin eşyalarına ulaştırırken, ailelerini
beslemek için gerekli yiyecek avında, sadık seyretmekte olan köpekler ve
hatta "Vahşi" Buffalo Bill Şovları için performans sergilediler. Yine
de ihtiyaçları olabilir . 1719'da Pachot, Ottawa'nın sayısız sahibi olduğu
köpeklerin ... köpeklerini beyaz adam olarak koyun gibi değerli bir mal
olarak gördüğünü gözlemledi. Köylüler hastalandığında, orada bulunan en
şifalı şifalı et köpek eti idi

IN 1765 HİDATSA BEYAZLAR TARAFINDAN KEŞFEDİLDİ VE
DOKÜMANTASYON HİDATSA HALKLARI HALA ULAŞIM, DEĞİL ATLAR BİR
MODU OLARAK KÖPEKLER VE KÖPEK TRAVOİS KULLANDIĞINI ORTAYA
KOYMAKTADIR. 1804'TE LEWİS VE CLARK, KÖPEKLERİ HALA TAŞIMA
ARACI OLARAK KULLANDIKLARINI KEŞFETTİ. LEMHİ SHOSHONE HALA
YARAR ÇALIŞMALARI İÇİN KÖPEKLER VE YÜK ... HİÇBİR ATLARI BU
İNSANLAR TARAFINDAN SAHİP OLUNAN EDİLDİ HAYVANLAR KULLANMA GİBİ 1800 ORTALARINDA KEŞFEDİLDİ. HER AİLEDE, HER BİRİ 30 KÖPEK
VARDI.LEMHİ'NİN ÇOĞUNLUĞU AVRUPA HASTALIKLARI TARAFINDAN
ÖLDÜRÜLMÜŞTÜ VE BU SHOSHONES'UN SADECE BİR AVCISI
KALMIŞTI. LEMHİ KÖPEKLERİNİ O KADAR ÇOK SEVERDİ Kİ, BİR AİLE ÜYESİ ÖLDÜĞÜNDE EN SEVDİKLERİ KÖPEK ÖLDÜRÜLÜR VE BİREYLE BİRLİKTE GÖMÜLÜR.


1829'DA YAZAN SİR JOHN RİCHARDSON, “KUZEY AMERİKAN
KURTLARI İLE KIZILDERİLİLERİN YERLİ KÖPEĞİ ARASINDAKİ
BENZERLİĞİN O KADAR BÜYÜK OLDUĞUNU, KURTUN
BÜYÜKLÜĞÜNÜN VE GÜCÜNÜN TEK FARK GİBİ GÖRÜNDÜĞÜNÜ
GÖZLEMLEDİ. KIZILDERİLİLER PARTİSİNİN KÖPEKLERİ İÇİN
KURTLAR GRUBU VE HER İKİ TÜRÜN HAYVANLARININ ULUYANLARI,
AYNI UYGULAMAYLA HİNT’İN UYGULAMALI KULAĞI BİLE ZAMAN
ZAMAN AYRIMCILIĞA UĞRAMAZ.
HIDATSA HİNDİSTAN KÜLTÜRÜNDE KADIN, KÖPEKLERİN
YETİŞTİRİLMESİ VE EĞİTİMİ ŞARJINDA. 1800'LERDEN YAŞAYAN,
KUVARSIZ KÖPEKLER VE KIRMIZI DESENLİ KÖPEKLER İÇİN
YAŞAMAKTAN KÖTÜ BİR KADIN, DOĞA AMERİKANLAR OLARAK
YERLİ AMERİKAL KÖPEKLER İÇİN "HAYVAN BİR KADIN. BÜYÜK
GÖRÜNÜM KENNELLER ONUR İKİLİ KIRMIZI DESENLİ, KUYRUK
SADECE DOĞAL AMERİKAN KÖPÜKLÜ KÖTÜLÜMiŞTİR.MAJESTIC
VIEW'S HIDATSA BOBTAIL, MAJESTIC VIEW'DE BURADA GEÇERLİ
BİR BAŞVURU ŞARKISI.

SİR JOHN RİCHARDSON
BÜYÜK GÖLGE BÖLGESİNİN YERLİ  AMERİKALARI 
Büyük Göllerin dibinde yaşayan ruhlar, bacakları ve suya bağlanmış ve suya
atılanbazı renkli köpeklerin fedakarlıklarını gerektirdi , böylece kızgın tanrılar
yatıştırılacak ve sularda balık avlamak ve seyahat etmek halklar için iyi ve
güvenli olacaktı. . 1709 yılında, Büyük Göller bölgesi kabilelerinin, köylerini
sayısız köpeğiyle kışa kadar içlerine kadar nehirlerin ve göllerin kıyısına
yerleştirilmiş olarak bırakacakları görülmüştür
. Bu köpekler, kurtun gövdeleri
ve tilkilerin kafaları ve kulakları ile büyük çeşitliliktedir.Büyük Göller bölgesinin
Ojibwa yerlileri, nehir ve göllerin kıyısındaki yazlık köylerine dönmeden önce
ilkbaharda akçaağaç sapı topladılar. Akçaağaç şekeri ve şekeri kurutulmuş
gıdalarında koruyucu olarak kullanılmış ve öksürük ilacı olarak pırasa (yabani
soğan) ile karıştırılmış ve diğer rahatsızlıklar için çare olarak kullanılmıştır. Hiç
kimse insanların bu harika ürünü bir ağacın özünden elde etme sanatını ve
bilimini ne kadar zamandır uyguladıklarından emin değil. Yerli Amerikalıların,
Avrupalı yerleşimcilerin tatlılığını keşfetmeden çok önce yemeklerini
tatlandırmak için zaten akçaağaç sapını kullandıklarını biliyoruz. Hint Efsanesi
ve LoreAmerikan yerlilerinin akçaağaç şurubu yapmaya başladıkları hakkında
birçok harika hikayeler var. İlki, Glooskap efsanesidir. Çok, çok, çok uzun yıllar
önce, Yaratıcı, insan için hayatı çok daha kolaylaştırmıştı. Aslında, o günlerde
akça ağaç şurubu ile doldurulmuş ve tüm insanın yapması gereken akçaağaç
ağaçta bir delik açmış ve şurup damlamış. Bir gün genç prens Glooskap (diğer
kabilelerdeki diğer isimlerle bilinir) halkının garip bir şekilde sessiz olan bir
köyüne rastladı. Havlayan köpekler yoktu, çocuklar oynamıyor, aşçıların
ateşine aldırış eden kadınlar yoktu ve hiçbir erkek avlanmaya
hazırlanıyor! Glooskap baktı, baktı ve sonunda herkesi buldu.Yakındaki
akçaağaç koruda. Hepsi ağaçların dibinde yatıyordu ve tatlı şurubun ağızlarına
damlanmasına izin veriyorlardı. Köpekler bile şuruptan keyif
alıyordu.Glooskap, “Ayağa kalkın millet,” dedi. “Yapılacak iş var!” Ama kimse
taşınmadı. Şimdi Glooskap'ın özel güçleri vardı ve bu güçleri büyük bir kabuk
kabı yapmak için kullandı. Göle uçtu, kabı suyla doldurdu ve akçaağaç
bahçesine geri döndü. Suyu ağaçların üzerine döküldüğü zaman şurubu
seyreltdi, böylece artık tatlı değildi.“Şimdi, sizi ayağa kalkın! Çünkü çok
tembelsiniz, ağaçlar artık şurup tutmuyor, sadece özsu alıyorlar. Şimdi özünü
kaynatıp şurubun için çalışman gerekecek.Dahası, sap yakında
kuruyacaktır. Sadece yılın ilk baharında şurup yapabileceksin! ”Başka bir
efsane, ilk akçaağaç şurubunu yapan Dünya Ana, Kokomis ile ilgilidir.Şimdi
Kokomis bir ağaçta bir delik açtı ve akçaağaç şurubu döktü. Ancak torunu
Manabush endişelendi eğer akça ağacın tatlı hediyesi bu kadar kolay elde
edilirse, Kızılderililerin kayıtsız ve tembel hale gelebileceğini. Bu yüzden şeker
akçaağaçının tepesini su ile yıkadı, böylelikle akçaağaç şurubunu suya
batırdı. Chippewas veMichigan'lı Ottawas, aylar önce şeker akçaağaç ağacına
bir büyü yapan tanrı NenawBozhoo'ya benzer bir hikaye anlattı ve neredeyse
saf şurubu şimdiki adı verilen şeye dönüştürdü. Bunu yaptı, çünkü halkını
sevdi ve doğanın armağanı çok özgürce verildiyse rahat davranacaklarından
ve kendilerini yok edeceklerinden korktu. Bu efsane, çeşitli şekillerde, Doğu
Woodland Hint kabileleri boyunca neredeyse evrensel olarak bulunabileceği
bakımından benzersizdir. Bu, yazılı bir tarihi olmayan kültürler için alışılmadık
bir durumdur. Belki de daha inandırıcı bir hikaye Moqua adlı Hintli kadının
hikayesidir. Öykü Vermonter Rowland E. Robinson tarafından The Atlantic
Monthly Nisan 1896 sayısında anlatıldı. Hikaye, Moqua'nın kocası avcı Woksis
için büyük bir kesimi kestirdiğini söylüyor. Bununla birlikte, Moqua, tüy
yumuşatma işiyle meşgul oldu ve kabın kurumasını sağladı. Bir karı eritmek
için zamanı olmadığını fark etmek için bir içecek için biriktirdiği akçaağaç
suyunu kullandı. Woksis, potu kırdığı yemekten çok etkilenmişti, böylece
“goo” nun sonuncusunu pot kırıklarından yalayabilecekti. Yine bir başka
efsane bir şefin tomahawk'ını bir gece önce attığı şeker akçaağaç ağacının

gövdesinden çıkardığını belirtir. Güneş büyüdükçe, sap ağaçtaki yarıktan
damlamaya başladı. Şef'in karısı tadı ve kötü tadı olmadığını keşfetti, bu
yüzden et pişirmek için kullandı (başka bir versiyon tencerenin kırılmış bir
şeker akçaağaç dalı altında bırakıldığını ve sapın içine damlandığını
söylüyor). Daha sonra et pişirildiğinde, sap bir şurupla
kaynatılır. Akçaağaç etinin karşı konulmaz tatlı kokusu ve tadı o kadar şefti ki,
“ağaçlardan çizilen” anlamına gelen Sinzibuckwud adını “ağaçlardan çizilen”
olarak adlandırdı. Bu, Kızılderililer tarafından akçaağaçşurubuna atıfta
bulunurken en sık kullanılan kelime oldu . İlk Kızılderili Metodlar Yerli
Amerikalılar, tekrar tekrar dondurup buzu atıp tekrar başlayarak özsuyu şurup
haline getirdi. Bazıları, depolama için yaklaşık 20 ila 30 kilo akçaağaç şekeri
içeren huş ağacı kabuğu kapları yaptı. Büyük Göller, Detroit Nehrinin
Wyandotları ve Pidgeon Gölü'ndeki Kızılderililer'in yerlileri, akçaağaç sapını
nasıl işlediklerine benzerdi.Saplar yükselmeye başlar başlamaz, kadınlar ve
aileleri aile gruplarında akçaağaç bahçelerine ya da “şeker çalıları” na göç
ettiler; burada bir kamp kurarlar ve ağaç kabuğundan yapılmış perilerle
yaşarlardı. Çukurlar hazırladılar, özsuyu topladılar ve ateşe getirdiler, en
deneyimli kadın ise sıcağı düzenledi. Bazen sap, karışımın içine sıcak taşlar
yerleştirilerek kaynatılır. Yeni ısıtılmış taşlar sürekli eklenirken, soğuk olanları
avlanır ve yeniden ısıtılır. Genellikle her kadının kendi şeker kulübesi
vardı.Amerikan yerlilerinin bazı akçaağaç parçaları için çeşitli isimleri
vardı. Cree şeker akçaağaç Sisibaskwatattik (ağaç), Ojubway akçaağaç şekeri
Ninautik (kendi ağacımız) ve akçaağaç Michton denilen diğer kabileleri
çağırdı. Yerli Amerikalılar nadiren tuz kullandılar (şekeri tercih ettiler) ve et ve
balıklarda akçaağaç kullandılar. Bazı kabileler, baharın geri dönüşünü, bugün
“şeker çalı zamanı” olarak bilinen “akçaağaç ay” festivaliyle kutladı. daha
soğuk olanları ise avlanır ve yeniden ısıtılır. Genellikle her kadının kendi şeker
kulübesi vardı. Amerikan yerlilerinin bazı akçaağaç parçaları için çeşitli isimleri
vardı. Cree şeker akçaağaç Sisibaskwatattik (ağaç), Ojubway akçaağaç şekeri
Ninautik (kendi ağacımız) ve akçaağaç Michton denilen diğer kabileleri
çağırdı. Yerli Amerikalılar nadiren tuz kullandılar (şekeri tercih ettiler) ve et ve
balıklarda akçaağaç kullandılar. Bazı kabileler, baharın geri dönüşünü, bugün
“şeker çalı zamanı” olarak bilinen “akçaağaç ay” festivaliyle kutladı. daha
soğuk olanları ise avlanır ve yeniden ısıtılır. Genellikle her kadının kendi şeker
kulübesi vardı. Amerikan yerlilerinin bazı akçaağaç parçaları için çeşitli isimleri
vardı. Cree şeker akçaağaç Sisibaskwatattik (ağaç), Ojubway akçaağaç şekeri
Ninautik (kendi ağacımız) ve akçaağaç Michton denilen diğer kabileleri
çağırdı. Yerli Amerikalılar nadiren tuz kullandılar (şekeri tercih ettiler) ve et ve
balıklarda akçaağaç kullandılar.Bazı kabileler, baharın geri dönüşünü, bugün
“şeker çalı zamanı” olarak bilinen “akçaağaç ay” festivaliyle kutladı. ve
akçaağaç olarak adlandırılan diğer kabileler, Michton. Yerli Amerikalılar
nadiren tuz kullandılar (şekeri tercih ettiler) ve et ve balıklarda akçaağaç
kullandılar. Bazı kabileler, baharın geri dönüşünü, bugün “şeker çalı zamanı”
olarak bilinen “akçaağaç ay” festivaliyle kutladı. ve akçaağaç olarak
adlandırılan diğer kabileler, Michton. Yerli Amerikalılar nadiren tuz kullandılar
(şekeri tercih ettiler) ve et ve balıklarda akçaağaç kullandılar. Bazı kabileler,
baharın geri dönüşünü, bugün “şeker çalı zamanı” olarak bilinen “akçaağaç
ay” festivaliyle kutladı.



Ojibwa /  Chippewa
İsimleri de Ojibway ve Chippeway olarak ortaya çıkar, ancak Chipewyan ile
karıştırılmamalıdır. 17. yüzyılın ortalarında, Peder Claude Jean Allouez
tarafından ziyaret edildiğinde, Superior Gölü'nün kıyılarını işgal ettiler. Bu
bölgedeki zengin yabani pirinç tarlalarına sahip oldukları için Sioux ve Fox ile
sürekli savaşıyorlardı.Ojibwa Fransızlardan (c.1690) ateşli silah aldığında,


Fox'u N Wisconsin'den sürdüler.Daha     sonra,onları Mississippi Nehri'ni  geçmeye zorlayarak         Sioux'a karşı yöneldiler.Ojibwa, Turtle Mts'e ulaşana kadar
W ve Minnesota ve Kuzey Dakota'daki genişlemelerine devam etti. Kuzey Orta
Dakota’da. Bu grup Plains Ojibwa oldu.


  1736'da Ojibwa, Superior Gölü'nün ilk etabını E aldı ve Iroquois'le bir dizi
görüşmeden sonra Huron Gölü ile Erie Gölü arasındaki yarımadanı
aldılar. Böylece 18. yüzyılın ortalarında. doğuda Huron Gölü'nün doğu
kıyısından Kaplumbağa Mts'e kadar geniş bir alanı kontrol
ettiler. batıda. Meksika'nın en büyük N kabilelerinden biri olan Ojibwa, 25.000'e
ulaştı. Fransız ve Hint Savaşlarında Fransızlarla ve 1812 Savaşında İngilizlerle
müttefik oldular. 1812 Savaşı'ndan sonra Amerika Birleşik Devletleri ile bir
antlaşma yaptılar ve o zamandan beri Michigan, Wisconsin'de ki
rezervasyonlarda yaşadılar. Minnesota, Kuzey Dakota ve Montana.


  Geleneksel olarak, Ojibwa, Ovalar hariç, Ojibwa, balıkçılık, avcılık (geyik),
çiftçilik (mısır ve kabak) ve yabani pirinç toplamaya bağımlı olan oldukça
hareketsiz bir insandı. Kurutulmuş yapraklardan ve ağaç kabuğundan yapılmış
bir tütün olan akçaağaç şekeri ve füme kinnikinnick'i elde etmiş ve
kullanmışlardır. Karakteristik mesken, ev hanımıydı. Ojibwa, Midewiwin
toplumunun dini ve manevi tıp tıbbı törenleriyle yakından bağlantılı benzersiz
bir resim yazma biçimine sahipti.
  


Bugün Ojibwa veya Chippewa, 1990'da 100.000'den fazla olan Amerika Birleşik
Devletleri'ndeki üçüncü en büyük Amerikan Amerikan grubunu oluşturuyor.
Sayısız grupları arasında Kaplumbağa Dağı, Sault Ste. Marie, Red Lake,
Minnesota, Lac Courte Oreilles, Beyaz Toprak, Sülük Gölü, Bad River ve
diğerleri. Kanada'da 76.000'den fazla insan 125 grupta yaşıyor. Bazı Ojibwa
geleneksel avcılık, balıkçılık ve yabani pirinç toplama meslekleriyle uğraşırken,
diğerleri üretim ve kumarhane işletmeleri işletmektedir. Bazı gruplar hala
1850'lerde yapılan anlaşmalara dayanan avlanma ve balıkçılık hakları kaybı için
tazminat istiyorlar.
 


 Bkz. F. Densmore, Chippewa Customs (1929, repr 1970); R. Landes, Ojibwa
Sosyolojisi (1937, repr. 1969) ve Ojibwa Kadını(1938, repr. 1971); H.
Hickerson,
Chippewa ve Komşuları (1970).
Chippewa köpek avlamak ve travoz çekmek için kullandı. Çoğu kabilede
kadınlar köpekleri sürükle ve kızak çekmeye özendirdi, yetiştirdi ve
eğitti. Fetihten sonra ortaya çıkan kızak, kısa bir süre sonra St. Lawrence'ı
Mackenzie Nehri'ne götüren evrensel kış ulaşım şekli oldu.


ALASKA BÖLGESİ
Eskimo, Bering Denizi'nden Grönland'a ve NE Sibirya'daki Çukçi Yarımadası'na kadar sahil şeridinde
yaşayan bir grup grubu ifade etmek için kullanılan genel bir terimdir. Kaynak istismarı yapılarındaki
farklılıklara dayanan çok sayıda farklı grup, Sibirya, St. Lawrence Adası, Nunivak, Chugach,
Nunamiut, Kuzey Alaskan, Mackenzie, Bakır, Caribou, Netsilik, Iglulik, Baffinland, Labrador, Kıyı
Labrador, Polar ve Doğu ve Batı Grönland. 1970'lerden beri Kanada ve Grönland'daki Eskimo
grupları, Inuit ismini benimsemişlerdir, ancak bu terim Alaska ya da Sibirya'da
kullanılmamıştır. Bölgesel farklılıklara rağmen, Eskimo grupları dil, fiziksel tip ve kültür açısından
şaşırtıcı bir şekilde tek tiptir ve bir grup olarak bu özelliklerde tüm komşulardan farklıdır. Antikliği
bilinmiyor.

Eskimo Hayat
Geleneksel olarak, çoğu grup gıda, aydınlatma, yemeklik yağ, aletler ve silahlar için deniz
memelilerine güveniyordu. Balık ve karibu ekonomilerinde önem taşıyordu. Amerikan yerlilerinin
komşuları tarafından onaylanmayan çiğ et yeme uygulaması kıt yakıt tasarrufu sağladı ve sınırlı
beslenmelerine, pişirmenin yok edeceği temel besin öğelerini sağladı. Orta Kanada’daki Caribou
Eskimo dışında, tatlı su balıkçılığı ve av avcılığı için yaz aylarında iç kesimlerde bulunan bir littoral
halktı.

Eskimolar geleneksel olarak çeşitli ev türleri kullandılar. Karibu derisi veya fok balığı çadırları, yeterli
miktarda yazlık mesken sağladı; Soğuk mevsimlerde sığınak, kazılan zeminlere yerleştirilmiş sod,
dalgaların karaya attığı odun veya bazen taştan yapılmıştır. Bazı Eskimo grupları arasında kar
kulübesi (Igloo) kışlık olarak kullanılmıştır. Bununla birlikte, daha yaygın olarak, bu tür yapılar,
yolculuklar sırasında geçici gece barınakları olarak kullanıldı. Köpekler, Eskimoların göçebe av
yaşamı için gerekli olan uzun mesafelerde ağır yükleri çekmek için kullanıldı. Kayık olarak bilinen cilt
kanoları, şimdiye kadar yapılmış en yüksek manevra kabiliyetine sahip küçük el sanatlarından
biridir. Avlanma teknolojileri arasında çeşitli zıpkınlar, yay ve ok, bıçaklar ve balık mızrakları ve
savakları vardı. 20. yüzyılda demir ve silahlar yaygın olarak kullanılırken, önceden silahlar fildişi,
kemik, bakır veya taştan üretildi. Kıyafetleri büyük oranda karibu dikildi, parklar, pantolonlar,
eldivenler, kar gözlükleri ve botlar içeriyordu. Döner yaylı matkapla iğneler, taraklar, baykuşlar,
figürinler ve silahlara yapılan dekoratif oymalar gibi ince işlenmiş ürünler yapılmıştır.

Eskimo Kültürü
Özellikle diğer avlanma ve toplanan topluluklarla karşılaştırıldığında, Eskimo grupları ayrıntılı
teknolojiler, zanaatkarlık ve gelişmiş sanat ile meşhur oldular. Küçük gruplar halinde, gönüllü
birliktelikte, gruba sağlama kabiliyetinin tanınmasıyla tanınan bir lider olarak yaşadılar. Sadece en
kişisel mülk özel kabul edildi; Herhangi bir ekipman, kullanımına ihtiyaç duyanların kullanılmaması
durumunda geri döndürüldü. Geleneksel Eskimo ekonomisinde cinsiyetler arasında iş bölümü
katıydı; erkekler evler inşa ettiler ve avlandılar ve kadınlar evlere baktılar. Dinleri zengin bir mitoloji ile doluydu ve şamanizm uygulandı.


   Çağdaş yaşam
Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada’daki Eskimolar şimdi büyük ölçüde yerleşik topluluklarda
yaşıyor, ücret için çalışıyor ve avlanmak için silah kullanıyor. Taşıma modları tipik olarak tüm arazi
aracı veya kar arabasıdır. Yerli gıda arzı ateşli silah kullanımıyla azaltıldı, ancak diğer kültürlerle artan
temasların bir sonucu olarak, Eskimo artık tamamen geleneksel sağlık kaynaklarına bağlı
değil. 1971'deki Alaska Yerel Alacaklar Uzlaşma Yasası, Alaska'nın yerli halkına yaklaşık 44 milyon
dönümlük bir arazi vermiş ve ekonomik büyümeyi teşvik etmek için yerel köy ve bölgesel kuruluşları
kurmuştur. 1990'da Amerika Birleşik Devletleri'nin Eskimo nüfusu 57.000 idi ve çoğu Alaska'da
yaşıyordu. Kanada'da, çoğu Nunavut, Kuzeybatı Toprakları, N Quebec ve Labrador'da yaşayan
33.000'den fazla Inuit vardır. 1999'da, kuzeybatı bölgeleri dışında, ağırlıklı olarak Inuit bölgesi ayrı bir Nunavut kuruldu. Grönland ve Sibirya'da da Eskimo nüfusu var.


Bakınız Stel.zer, Inuit: Geçişdeki Kuzey (1985); A. Balikci, Netsilik Eskimo (1989).
Tlingit'in 14 bölümü, tamamen bağımsız kabileler olduklarında eski bir dönemi yansıtabilir. Bölümler
arasında önemli olan Chilkat, Yakutat, Stikine, Sitka, Auk ve Huna'dır. 1741 yılında, Aleksei Chirikov ve Vitus Bering tarafından ziyaret edildiğinde Tlingit, SE Alaska'da, sahil boyunca ve Sitka
çevresindeki adalarda, Galler Prensi'ne S ve Bakır Nehri'ne N ile yaşadı. Ruslar (1799) Sitka
bölgesinin yakınında bir kale inşa ettiler, ancak yerli halk onları dışarı çıkardı. Ancak Aleksandr
Baranov daha sonra kaleyi alarak birçok yerli insanı öldürdü. Orada Sitka'ya dönüşen bir ticaret
merkezi kurdu. 19. yüzyılın başlarında, Tlingit ile Ruslar arasında sürekli bir çekişme oldu. 1990
yılında Amerika Birleşik Devletleri'nde, çoğunlukla Alaska'daki yerli köylerde yaklaşık 14.400 Tlingit vardı. Yaklaşık 1, 200, British Columbia ve Yukon Territory'deki rezervlerde yaşıyor. Haida ve Tsimshian'ınki gibi Tlingit kültürü, Kuzeybatı Kıyısı bölgesine özgüdür. İnce oymalı totem direklerinden bazıları hayatta kalır ve Tlingit geleneksel danslarının çoğunu sürdürür. Adı aynı zamanda Tlinget, Tlinkit ve Tlinket olarak yazılmıştır.


   Bkz . Alaska Tlinget'leri Araştırması L. Jones (1914, repr. 1970); TM Durlach, Tlingit, Haida ve
Tsimshian İlişki Sistemleri
(1928, repr. 1974); RL Olsen, Alaska'daki Tlingit'in Sosyal Yapısı ve Sosyal Yaşamı (1967); F. De Laguna, Saint Elias Dağı'nın Altında (1972).

   Loucheux’la Amerika’nın en kuzeydeki yerlisi olma özelliğini paylaşan, yaşam alanı Eskimo’nun
hemen güneyinde olan Hare. Toprakları, Büyük Ayı Gölü'nün batısında, Mackenzie'deki Fort
Norman'dan, Kuzey Kutup Okyanusu'ndan çok da uzak olmayan Eskimo sınırlarına kadar uzanıyor

Beş gruba veya alt kabileye ayrılırlar, yani: Nni-o'tinné veya Büyük Ayı Gölü'nün çıkışından dolaşan"Moss of People"; aynı akıntı üzerinde yaşayan Kra-tha-go'tinné veya Yabani Kuşların
Arasında İnsanlar"; Mackenzie ve Arktik Okyanusu kıyıları arasında av arazisi iç kısımda yer alan Kracho-go'ne, "Büyük Hares Halkı"; Sa-cho-thu-go'tinné, adı büyük yerlerine ihanet eden "Büyük Ayı Gölü İnsanları", ve Nne-lla-go'tinné, ilçesi Eskimolar’la aynı bölgede bulunan “Dünyanın Sonu İnsanları”. Yabani tavşan, şimdi 600'den fazla ruhu numaralandırmaz. Onlar, doğuştan gelen nazikçe uzun zamandır onları ve avlanma alanlarını kuran ve ıssız olan, Batı’nın ve Güney-Doğu’daki cesur
komşuları tarafından sömürülmesi için adil bir alan olan, titiz ve nazikçe düzenlenmiş bir insan kümesidir. Bazılarına göre bu doğal çekingenlik onların adından sorumludur; ancak diğerleri, açıkça daha iyi bilgilendirilmişler ki, ülkesinde bulunacak çok sayıda kutup kuşağından (lepus arcticus) elde edildiğini iddia ediyorlar ve bazı etnik bölünmelerin aborjin tanımları bu görüşü doğruluyor. Tıp
adamları ya da şamanları eskiden subktik Dénés’e karşı korkunç bir nesneydiler.





     






Büyük Göller Bölgesi'nin tipik bir köpeği huş ağacı kabuğu yuvalarıyla. Büyük
Göllerin dibinde yaşayan ruhlar, bacakları ve suya bağlanmış ve suya atılan bazı renkli
köpeklerin fedakarlıklarını gerektirdi,böylece kızgın tanrılar yatıştırılacak ve
sularda balık avlamak ve seyahat etmek halklar için iyi ve güvenli olacaktı.





OBIJAWA'DAN SONRA KIŞ / ÖN BAHARDA MAPLE SAP TOPLAMA. KÖPEKLER son derece
yararlı ve doğal Amerikan yaşamının önemli bir bölümünü oluşturuyor. 1709 yılında,
Büyük Göller bölgesi kabilelerinin, köylerini sayısız köpeğiyle kışa kadar içlerine kadar
nehirlerin ve göllerin kıyısına yerleştirilmiş olarak bırakacakları görülmüştür. Bu köpekler,
kurtun gövdeleri ve tilkilerin kafaları ve kulakları ile büyük çeşitliliktedir. Büyük Göller
bölgesinin Ojibwa yerlileri, nehir ve göllerin kıyısındaki yazlık köylerine dönmeden önce
ilkbaharda akçaağaç sapı topladılar. Akçaağaç şekeri ve şekeri kurutulmuş gıdalarında
koruyucu olarak kullanılmış ve öksürük ilacı olarak pırasa (yabani soğan) ile karıştırılmış ve
diğer rahatsızlıklar için çare olarak kullanılmıştır.



Bartering Zamanında Yerli Amerikalılar. Mal ve malzeme ticareti,
Amerikan yerlileri için bir yaşam tarzıydı.

Travoiler mal ve malzemelerin taşınmasında hayati öneme sahipti

        Tören battaniyesine sahip bir Kızılderili köpeğinin çizimi Gri Kurt c. 1840




Chinook karışık köpekleriyle bir Alaska Yerlisi fotoğrafı. Hayatın esasıyla dolu
sırt çantaları taşıyan iki köpek.


                                1890'larda kısmen inşa edilmiş bir günlük kabin ve bir yerli köpek
                                 fotoğrafı.

       Amerikan yerlilerinin Charles Russell resimleri "hareket"

                Çocuklarla, kadınlarla, küçük bir at kuyruğuyla ve köpeklerle avlanma alanına girdi.


          Charles Russell, Yerli Amerikalıların köpeklerini "çok kurt" gibi görünen, ancak
          günümüz köpekleriyle aynı şekilde "tamamen evcilleşmiş" olarak gösteren resim
                                        Bir Assiniboine kampı 1800'ler


                        Bir Assiniboin Avcısı ve iki köpeği sırt çantasını taşıyor.


              Yerli Köpekleri bir Bizon avına yardımcı oluyor

             Assiniboin kampında bir kadının bir köpeği bir travoya bağlaması. Arka
               plandaki bir çocuk genç köpek , yetişkin olana  kadar büyük bir köpekle yürür.




                       Mandan Lodge 1833 Sanatçı Karl Bodmer


     
      Kumanche çocuklar ebeveynlerini geri bekliyor. Köpekler, komşu kabilelerden ve
      vahşi hayvanlardan gelen saldırıları engellemek için koruma köpekleri ve bekçi
      köpekleri olarak kullanılmıştır.



                  Cree köpek travozları Butte Montana 1906

     
               Majestic View'in Whitney Vakfı NAID Kadın  ( Dişi )




         Yerli Amerikalılar "Büyük Ovalar" boyunca bizon sürülerinin ardından göç ediyor. Atlar, 1500'lerin ortalarında İspanyollar tarafından atılmadan önce köpekler bin yıllık yük canavarlarıydı.


 
   
                                 Hopi çocukları ve köpeği 1905

 
Yeni bir tuzağa dağ koyunu güten bir Hint (yerli ) köpek


Pawnee Kızılderilileri, Mandan Kızılderilileri
gibi zâviyede yaşayan köpekleri tespit
etmiş ya da kırmıştır. Köpekler bir yaşam
biçimi idi ve çoğu zaman aile konutlarının
içinde uyudular.


William Carey 1880'den bir Ölüm Platformu resmi. Atın iskelet kalıntıları ve bir travoya
isabet eden köpek, muhtemelen ölen kişinin vücudunu taşıyan şeydi. Bir çok Kızılderili
ülkesi, en sevdikleri atı, köpekleri ve eşyalarını öbür dünyaya kendilerine eşlik etmeleri için
gömdüler.


Ft Walsh, Saskatchewan, Kanada'da Hint (yerli)
köpeği travoisi c.1879


Kızaklar veya kızaklar hala bazı kuzey
bölgelerde kış seyahatinin ayrılmaz bir
parçasıdır.


Bir köpek tren Red River Manitoba Kanada yaklaşık 1860


Amerikan yerlileri, atları, köpekleri ve eşyaları harekete geçti. Yerli Amerikan kabilelerinin
çoğu, Kuzey Amerika'nın sert kışlarında daha iyi avlanma yerlerine ve daha sıcak havalara
göç etti.

Yerli Amerikalılar köpeklerine balık avlamayı ve avlanmayı öğretti. Kuzeybatı Pasifik
yerlileri, köpeklerini ayı, geyik, geyik, dağ koyunu ve su tavuğu avlamak için
kullandılar. Özel olarak eğitilmiş köpekler, geyikleri ve geyikleri tuzaklara götürür. Inuit
köpeği, mühürlerin ve kutup ayısının avlanmasında yardımcı oldu. Çok yetenekli avcılar,
sahipleri ve aileleri için çok cesur ve koruyuculardı. Micmac av kampı, su kümes
hayvanlarını almak için köpekleri kullanıyor.



Kemerli bir Inuit kızak köpeği kutup buzundan bir mühür çıkarmaya
yardımcı olur. 1840'ların çizim


Manitoba'daki Winnipeg Gölü yakınında seyahat eden
Salteaux (Ojibwa) ailesi



30'ların başında birkaç eski kartpostal





Alberta Canada Yerliler ve köpekleri 1923 dolaylarında

Bir Buffalo Dansı, Yerli Amerikalılara Bison için “avlanmada” yardımcı olacaktır. Ön planda mavi benekli köpeğe dikkat edin. 1800 ortalarında boyama; 



Bir sulama deliğinde Taos Hintliler (yerli)



Nooksack Kızılderililer - NW Washington

Sioux bir köpek yemek


İpek Robe Charles Russell, 1890 dolaylarında. İki kadın bronzlaşma için bir bufalo derisi
hazırlar. Özellikle güzel bir bufalo bornozu, on gün sürekli emek gerektiriyordu. Derinin yumuşaklığı ve kürkün parlaklığından dolayı “ipek bir bornoz” olarak adlandırılmıştır. 
Travoya bağlanırken kuşkusuz bufaloyu çeken köpek travolarını ve uyuyan Hint köpeğini not edin.
Kamp kurmak

Tehuelche mezarı (konik yapı). Tehuelche avcıları atlarının çoğu öldüğünde ve köpekler öbür dünyaya eşliketmek için öldürüldü. Kötü ruhları yatıştırmak için benekli ya da lekeli renkli köpeklerin armağanları öfkelitanrılara kurban edildi.

Peru c. MÖ 600 - Ölüler ile öbür dünyaya
gitmek için yiyecek teklifleri merkezi deliğe
yerleştirildi.



Soldaki Ekvador ıslık şişesi, Missippian dönemine ait göz ağzı kabından 2000 yıl önce
sağda yapıldı. Köpekler ve köpeklerin yetiştirdiği seramik kaplar, insan arkadaşlarıyla
birlikte gömüldü.

Mayaların bu günümüz köpeği, eski Maya medeniyetinin köpekleriyle aynıdır. Bu köpekler, İspanyollar tarafından, Mayaların köylülerine ulaşamadan önce, sahip oldukları toprakların ve hazinelerin ele geçirilmesine karşı bir tehdit ve engel olarak görülüyordu  

Yavru Navaho kızla c. 1860 resim



Teksas'taki Comanche Köyü, 1800'lerin ortalarında George Catlin tarafından. Kadınlar bornoz giydirir ve çocuklar kururken et kurutur ve köyün etrafına köpekler uzanırlardı

Gözyaşı İzinde Cherokee
BLACKFEET CAMP 1840'ların yaklaşık

ASSİNİBOİN KAMPI




LEMNI KAMP'IN KÖPEKLERİ İLE SHOSHONE

GRİ KURT
1800'LER 
Köpekleri Olan Bir LEMNI SHOSHONE HUNTER


KÖPEK KAMPINDA LEMNI SHOSHONE

1) ÇÖPÜNEN KÖPEKLENMEYEN BİR KADIN 2) BUFFALO
KUŞ KADININ SON'UN SİYAH BOB KUYRUKLU
KÖPEK. KURT ŞEFİ, DOG KENDİ DOĞRU AMERİKANIN
ADINI OLDU 3) HIDATSA DOĞAL AMERİKAN ULUSUNUN
TİP KÖPEGİ



HIDATSA, KÖPÜKLÜĞÜ SEVDİ VE BÜYÜK BİR ANLAŞMA ARASINDAKİ
BAK. BUFFALO KUŞU KADININ SONU'NUN ÇİZİMLERLE YAPILAN BİR ÇİZİMLE
BURADA, KADINLARA YAPILACAK KADINLARA HAZIRLANAN BİR DENEYİ
KABUL EDİYOR. ERKEKLER ÜZERİNE KAZANMAK ÜZERE BÜYÜK BİR DELİĞİ
KAZANMAKTADIR.

BUFFALO BILL'S WILD WEST SHOW 1889'DA AT VE BİR SIOUX SLED KÖPEK EKİBİ İLE SIOUX'UN
FOTOĞRAFI. FANTEZİ SİGORTA, SÜSLENDİRİLMİŞ KAYNAKLI YUVARLAK .... "BEYAZ ADAMIN SÖZLEŞMESİ"
TAÇ KÖYÜ 1880
ERKEK OYUNLARI GÖSTEREN, BÜYÜK BOYLUK ATLARIN,
KÖPEKLERİN RELAXING VE KADIN KAZANMASI BİSON
HIDELERİ
YASAL VE BOB-TAIL ÇEŞİTLERİ ARASINDAKİ GÖSTEREN HİDATSA'NIN TİPİ

ÇAPRAZ ADAM VE HIS KASASI, İNSANLARIN YANLIĞINDA KÖPEKLER VE
TİPLERİN AÇISINDAN DOĞRU BİR AT YOLUYLA, TİPLERİN BİRİNİNE KARŞI
AÇILIYOR


NEZ PERDE İDAHO'NDA DAHA FAZLA KÖPEK VE TRAVOIS
FOTOĞRAFLARI 1880'LER.


O ZAMAN VE ŞİMDİAŞAĞIDAKİ Yirmi Beşinci YILINDAN DOĞU AMERİKAN'IN
DOĞRUSAL YAĞLARIN FOTOĞRAFLARI VEYA ÇİZİMLERİ
. ÇAĞDAŞ DOĞA
AMERİKAN KÖPEKLERİ İLE KARŞILAŞTIRILMIŞ
 




MAJESTIC VIEW'IN WAKAN HOTA VAKFI VAKFI MODERN NAID BARAJI, MV'NİN HAKATA BİZ ve MV'NİN
BÜYÜKLÜĞÜ İÇİN. WAKAN HOTA, ASSINIBOINE HUNTER'IN (SAĞ FOTOĞRAFLARIN SOL TARAFINDAN SAĞ
TARAFINDAN DOĞRU GÜNEŞİNE KARŞI ÇOK BENZERİ)

NOT Üçgen Şekilli Kafa

BU NAID PUP ASSINIBOINE HUNTER'IN (FOTOĞRAF HAKKI) SOLUNDA DOĞAL
KÖTÜĞÜNDÜR


NOT FLATHEAD'IN FOTOĞRAFIN KENDİ KÖTÜĞÜ. MV'NİN HAKATA'YA KİMLİĞİ BELİRTİLDİ BİZ, HAKATA'NIN
"PRICK EARS" OLDUĞU GERÇEKLEŞTİRİLMESİ GERÇEKLEŞTİRİR. DOĞAL AMERİKALARLAR, GİBİ GÖRÜŞLERİNİN
NE YAPMASI GEREKTİRECEĞİNE GİRMEMEKTEDİR, NASIL YAPILMASI ZORUNDA YAPILAN TÜM İŞLER VE
GÖREVLERİ ÖNLEME YAPABİLİRLER.
BURADA RESİMLENEN DOĞAL KÖPEK, KOYU BİR KULAKLIK VE KULAKLI SAF BEYAZ. ÇATI
VE ÇALIŞMA İLE KÖPEK İLE CREE ÇİZİM. NOT MAN, "KADIN" KÖPRÜSÜNÜN TRAVOİSİNDE
NELER OLDUĞUNDAN BÜYÜK BİR GERİ PAKET TAŞIYOR.

BURADA RESİM VERİLEN DOĞAL KÖPEK,
ÇOK AMERİKAN HİNDİSTAN (YERLİ )KÖPEĞİ 
HAKATA'NIN KEŞFEDEN

NA ÇAĞDAŞ BİR GÜN NEMİNE KARŞILAŞTIRILMIŞ SINIRLI
BİR BANKASI GARANTİ EDEN BİR KÖPEK ÇİZİMİ. NOT
KAFA BİÇİMİ VE BOYUTU VE VÜCUT İSTASYONU VE
UYGULAMASINDA BENZERLİK
MAJESTIC VIEW, MV'NİN
YANA İSTASINA
YAZILMIŞTIR. SATUM 180LBS
KÖPEK OLACAK!
BURADA RESİMLENDİRİLMİŞ BÜYÜK BİR
BAKIŞ, WAKASKA SAF KIRMIZI RENKLİ
KAFALI BEYAZ, YUKARI ÇİZİMDE DOĞAL
KÖPEK GİBİ.

MV'NİN FOTOĞRAFLARI DAKOTA DURANGO ÇAĞDAŞ BİR GÜN DOĞAL
KÖPEK
CHEROKEE KÖPEKLERİNİN DOĞAL BİR
GÜNLÜK DOĞRUSAL KÖPEK VE KİMLİK
YÜZEL MARKALARI

ABD HÜKÜMETİNİN BİR SONUÇI OLARAK Sürgündeki CHEROKEE AİLESİ. YAŞAMAN YERLİ
AMERİKALİLERİN YAZILI YÜRÜYEN YÜRÜTÜLEN YAŞAMI VEYA
DONDURMALARI REZERVASYONLAR. NOT KÖPEKLERİN YÜZLENMESİ


SİYAH YEMEKLİ MODERN GÜN DOĞAL KÖPÜK MAVİ

SİYAH YEMEKLİ MAVİ DOĞAL KÖPEK
MODERN GÜN BROKEN
DESENLİ DOĞAL KÖPEK
MV'NİN KASAUCHEE, SİYAH VE BEYAZ DESENİN DOĞRUDAN DOĞUYLA DOĞRULAN BİR DOĞAL YAZICI
DOĞAL KÖPEK. KIRMIZI PATTEREND DOĞAL KÖPEKLER, DOĞRUDAN TÖRENLER SIRASINDA KULLANILIR.
BROKEN PATTEREND DOĞAL KÖPEKLENMESİ İLE NOOSACKS


Bir "HARE" HİNTİSTAN KÖPEK. ALASKA'NIN KUZEY DOĞU PARÇASINDAN VE KANADA'NIN YUKON
TERRİTESİNDEN ORİJİNAT. ÇİZİM 1830'larda John James Audubon'un oğlu John Woodhouse Audubon'un
litografisi. Resimdeki köpek, Kanada'dan Hare yerlilerinin av köpeği olarak kullandıkları gerçek bir köpek
cinsidir. Kurtlardan daha evlilerdi ancak avlanmak için eğitilebiliyorlardı. İnsanlara karşı şefkatli oldukları
biliniyordu ama sınırlandırılmayı sevmiyorlardı
MODERN BİR GÜN "HARE" HİNDİSTAN KÖPEK. MAJESTİK GÖRÜNÜMÜN FANTASTİK FRED
MODERN GÜNÜN BİR ÖRNEĞİ
"HARE" HİNDİSTAN KÖPEKİ


Hare Hint Köpeği, Batıya doğru Büyük Göllerin kuzeyindeki Kızılderililer tarafından Rockies'e avlanmak
için yetiştirildi ve yetiştirildi. Hare Kızılderililer, Assiniboine ve Nez Perce, kırılmış desenli veya lekeli
renkli köpekler yetiştiren uluslardan bazılarıydı. Bu taslak, 1830'larda John Richards tarafından
Kanada'nın Northwestern McKenzie Bölgesi'nde yaptığı çalışma sırasında çizildi


Kızılderili köpeği ile Cherokee gençliği. Majestic View's Whitney'e ceket renklendirmesinde çok benzer


MODERN GÜN NAID 


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...