KARS YÖRESİ ÂŞIKLARIN DİLİNDE AT DESTANI
VE “AT ÜSTÜ HAVASI”
Atlı kültürünün kaynağı Orta Asya kabul edilir. At “tarih yapan hayvan” olarak nitelendirilmiştir. “Kuş kanadı ile Türk atı ile” atasözü bu durumu açıklamaktadır. “At üstünde doğum, at üstünde ölmek Türk milleti için bir şerefti. At, bir silah gibi, bir kadın gibi “namus” sayılmıştır
“Yiğitliğin, cesaretin, metanetin, bağlılığın ve kükreyişin sembolü olarak zamanımıza kadar dillerden düşmeyen atın tarihimizde ve edebiyatımızda önemli ve büyük bir yeri vardır. Türk halk destanları “Kır At”larla donatılmıştır1 .
At, destanlarda önemli bir konuma sahiptir. Bunun temelinde göçebe kültürün yarattığı zorlayıcı koşullar vardır. Ata bir tür dinsel totem özelliği kazandıran Şamanist inançtır. At, kahramanın başarıya ulaşmasında en etkin güçtür. Sahibini korur, ona yol gösterir, tehlikelere karşı uyarır2
.Kuzey Doğu Anadolu bölgesinde (KarsArdahan-Iğdır) motorlu araçların pek nadir kullanıldığı dönemlerde yöre halkı ulaşımda ve gücünden yararlanmak için “at” saklardı. Köyden köye, köyden ilçe merkezine at sırtında gidilirdi. Seyahat eden insanlar at sırtında bir eliyle yuları tutar, diğer elini ise kulağına götürüp gür sesle bildiği bir türküyü söylerdi. Zaman içinde bu gelenek yöre âşıkları tarafından “At Üstü Havası” adıyla anılmaya başladı
At Üstü Havası, on bir heceli olup kafiye yapısı genelde a-b-a-b ve a-a-a-b’dir
Kars Yöresine Ait Bir “At Üstü Havası”
“Elveda elveda a balam dumanlı dağlar
A göllerde yeşilbaş sonalar galdı
Sedri mermer ay ömrüm ağ sıvağlı odalar
Her daşı gevherden binalar kaldı.
Kader Allah’tandı beyhuda yanma
Yazık Hacı Hüseyni derdi yoh sanma
Vatandan ayrılmah hoş değil amma
Emektar atalar analar galdı3
Köyde oturan her aşığın bir atı vardı. Atı ile köy düğününe giden aşığı düğün sahibi büyük bir şerefle karşılardı. Atını da ahırın en iyi yerine bağlar tımarını, temizliğini yapar, yemini suyunu verir, gözü gibi bakardı. Atı olan bazı âşıklarımız Âşık Şenlik, Âşık İslam Erdener, Âşık Mehmet Hicrani, Âşık Kasım, Âşık Veysel Şahbazoğlu. Bu isimleri daha da artırabiliriz.
Zaman içinde yörede destanlaşan seçmelerden bazı misaller verelim:
Bir Benim Atıma Deh Deyin
Âşık Şenlik (1850–1913 Suhara) bir bahar ayında Kars’tan kara atı ile köyüne giderken, Göldalı köyünün (İrişti) altındaki karabalık suyu denen yerde, atı çamura batmış. Tek başına atını çamurdan çıkarmaya uğraşsa da başaramamış. Bu sırada yakındaki İrişti (Göldalı) köyünden aralarında Sedir, Hannene, Gülavatın, Hatem, Gözel, Mine’nin de bulunduğu bir grup genç kız ve gelinin geldiğini görür. Onlardan atını çıkarmaları için yardım ister. İlk başta yabancıya yardım etmekte çekinen kızlar ve gelinler, Âşık Şenlik’in kendilerine söylediği şiir ile yardım istediğini görünce, yabancının Âşık Şenlik olduğunu anlarlar. Âşık Şenlik’in dediği gibi “kimi yalından, kimi kuyruğundan” tutup atı battığı yerden çıkarırlar. Âşık Şenlik’in dilden dile günümüze kadar söylenerek gelen ünlü türküsü “Bir Benim Atıma Deh Deyin Kızlar” İrişti (Göldalı-Arpaçay) köyünün kızları ve gelinleri için söylenmiş:
DEH DEYİN KIZLAR
Mende gelerdim Garsın elinden
Eyledin, eyerini alın belinden,
Kimi guyruğundan, kimi yalından
Bir benim atıma deh deyin
Deh deyin anam deh deyin
Deh deyin bacım deh deyin
Naçar galdım anam, kömeh eyleyin
Kiminiz zohğma vurun, kiminiz bizleyin
Derisi muğalifdi aman gözleyin
Bir benim atımı galdırın
Kaldırın anam kaldırın
Kaldırın bacım kaldırın
Seyrangahtı, çimen çiçek baharı yazı
Çığrışır gölünde ördeği kazı,
Var ola İrişti’nin gelini, kızı
Galdırın atıma deh deyin
Deh deyin anam deh deyin
Deh deyin bacım deh deyin
Ne hoş olur bizim elin havası
Eksik olmaz koç yiğidin davası,
Budur size Kul Şenliğin duası
Galdırın atıma deh deyin
Deh deyin anam deh deyin
Deh deyin bacım deh deyin4
Âşık Şenlik, Rus işgali döneminde bir düğüne gider. Düğünde bulunan Leçenlik’in (Kaymakam) atına söylediği türkü:
Bindim arap atı sürdüm meydana
Geşametde hüsnü rayı bulunmaz
Hasır gaşağ yulaf culfa sinebend
Cil yulardan zer hatayi bulunmaz
Guyruğu bir sinirden soyuluf beli
Melezin yarganı bir gulaç ulu
Gözü kör bacah küt tersle temeli
Bundan artıh noksan zayı bulunmaz
Şenlik der böyle at nerde tapılı
Endaze tişlidi gulaç yapılı
Nepek bayguş başlı kerkez yapılı
Çirkinlikte emsal tayı bulunmaz5
Kaynak
Erciyes Aylık Fikir ve Sanat Dergisi (Ulusal Hakemli Dergi)
YIL: 38 SAYI: 456 ARALIK, 2015
Erkan ÇELİK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder