Bu Blogda Ara

4 Kasım 2020 Çarşamba

Slav Tanrısı: Morana

 



Slav Tanrısı: Morana
Mara, Morana, Morena, Marena, Marzanna - bu Slav Tanrıçası'nın birçok adı ve birçok formu vardır. Bununla birlikte, Doğu Slavlar, En yaygın imajını Ölüm imajı olarak görüyorlardı: aynı zamanda korkunç ve güzel, ani ve uzun zamandır beklenen, korkutucu ve saygı duyulan, çirkin cadı ve kara bakire. Polonyalılar Her Marzanna'yı çağırdı ve imajını Kader Tanrıçası Doğu Slav Makoş'la ilişkilendirdi, çünkü Makosh sadece yaşamın başlangıcından ve gidişatından değil, aynı zamanda hangi son ne olursa olsun sonundan da sorumluydu. Jan Dlugosz'un Günlükleri, Marzanna'yı Yunan Demeter ile karşılaştırarak doğurganlık ve hasat tanrıçası olarak adlandırır. Doğu Slavların görüşüne göre, Ruslar, Ukraynalılar ve Beyaz Ruslar Morana, Ölüm ve Kış'a başkanlık etti (Zima, Onun biçimlerinden biridir). Kızları 13 kötü Likhomanki idi - hastalığın somutlaşmışları, 12'si çeşitli hastalıklarla ilişkili 12 farklı belirtiye karşılık geldi ve on üçüncü acımasız Kumokha onların lideriydi. Hizmetçileri kar fırtınası ve kar yağışıydı ve bazen Frost (Moroz) idi, ancak Moroz imajı genellikle Slav zihninde kıştan ve Morana'dan bağımsız duruyor.
Rus tarihçi Popov, 1768'de Slav Pantheon'unda Marzanna'dan bahseder. Pagan dönemlerinde bu Tanrıça'ya tapınma hakkında pek bir şey bilinmemektedir: tarihçiler ve modern yazarlar, Kupala'nın halk ritüelleri olan Maslenitsa'da Kışı sürgünün modern günlerine kadar hayatta kalmaya dayanan tahminler sunar. Marena denen ağaç, kışın ve salgın hastalıkların sürgün törenleri (daire sürmek) ve Kikimora efsaneleri - geceleri ipleri dolaştırdığına ve onu gören insanları korkuttuğuna inanılan kötü bir ruh (Kikimora'nın diğer isimleri) Mora, Mara ve Shmara dahil). Genel olarak Slav halkı, açık nedenlerden ötürü Ölüm'ü onurlandırmak konusunda ihtiyatlı davrandılar. Bu yüzden halk sanatında O'nun sembollerini zar zor görebiliyorsunuz ve bunların çoğu modern araştırmacıların basit tahminlerinin sonuçları.
Hakim Karanlık Tarafı nedeniyle Morana'yı yatıştırmak kolay değildir. Bazı yazarlar, onu yalnızca ölüm ve yıkım görüntülerinin memnun ettiğini düşünüyor: çürük meyve, kuru çiçekler, düşen yapraklar ve sönmüş hayatlar. Aynı zamanda, Ölüm ve hastalıktan sorumlu olduğu için güçleri de büyüktür: hastalıklara ve kanamalara karşı birçok halk büyüsü ona yardımını çağırmaktadır. Zima (Kış) onun formlarından biridir ve “istenmeyen” süreçleri de dondurabilir. Ancak, O'nun yardımını arayan kişinin ne istediği konusunda çok dikkatli ve net olması gerekir: Örneğin, "Bu hastalıktan yoruldum, artık böyle yaşayamıyorum" ifadesi her iki şekilde de alınabilir ve bunun yerine iyileşme, acı çeken bir hasta sonunda ölebilir ve daha fazla acı çekmeyebilir.
Halk efsanelerinde Morana, kampını yaralı savaşçılar ve cesetler arasında bir savaş alanında kuran bir bakire olarak görünür. Yine de, Prens Ivan hala ona aşık olur ve onunla evlenir. Diğer masallar, Ondan, çocuklara ölümü önceden haber veren ya da bir cadı olarak görünen hayaletimsi bir kadın olarak bahseder. Bazı tarihçiler mitolojik Baba Yaga'nın, Dünyalar arasındaki geçişin koruyucusu olarak Morana'nın başka bir formu olduğuna inanıyor. Zima formunda, beyaz saçlı ve açık mavi gözlü soluk bir kadın olarak görülüyor: Aralık'ta genç bir kız ve Mart'ta yaşlı bir cadı. Morana'nın bir başka ilginç düzenlemesi İnek-Ölüm: eller için tırmık olan uzun bir yaşlı kadın - bu şekilde atalarımız, hayvanlar ve insanlar için ölümcül bir hastalık olan şarbon ruhunu tasavvur ettiler.
Bazı modern insanlar da hayatlarında en az bir kez Morana ile karşılaştıklarına inanıyor. Genellikle bunlar ölümle yüzleşen insanlar veya bu Tanrıçayı vizyonlarında gören şamanik yolculardır. Birçoğuna, siyah saçlı ve “soğuk”, “acımasız” gözlerle soluk uzun boylu bir kadın olarak görünüyor. Rus sihir geleneği ve Slav halk masalları, Onu sivri dişleri olan güçlü bir cadı olarak tanımlar.
Morana'nın kutsal hayvanları kedilerdir: saf beyaz veya saf siyah, vücudunda kumlu noktalar olabilen bir palomino at (kısrak), siyah ve bazen de beyaz, kuğu, bazen beyaz tavşan, siyah köpek ve kargadır. kuzgun değil. Hizmetçileri, Likho (tek gözlü canavar - bir kişiyi ya da ailenin peşinde koşan kötü şansın bir örneği), Likhomanki gibi kötü ruhlardır ve ayrıca kış tanrıları ve ruhlarıdır: Meteli (Blizzards) , Kar fırtınaları ve bazen Moroz (Don). Kutsal yeri mezarlık ve kış ormanıdır. Morana için kutsal olan ağaçlar ladin, söğüt, söğüt ve titreyen titrek kavaktır. Bu Tanrıça ile ilişkili taşlar, hematit, siyah akik, beyaz akik ve beyaz kedi gözü gibi siyah ve saf beyaz taşların yanı sıra buza benzeyen kaya kristalidir. Mara ve Onun enerjileri ile meditasyon yaparken veya çalışırken kullanılabilen bu kristaller. Morana'nın kutsal çiçeği, bazen ebedi uykuya neden olabilecek bir iksir kaynağı olan kırmızı bir gelinciktir. Yeni Ay'ın üç gecesi (özellikle sonbaharın sonlarında, kışın ve ilkbaharın başlarında) Onun kutsal zamanıdır; bu, uygulayıcıların yardımını isteyebilecekleri, Onu övebilecekleri ve gerekirse gücüyle muska yükleyebilecekleri zamandır.
İşte Morana'ya hitaben bir övgü örneği. Burada kapılardan kapılara, kapılardan kapılara, düz geniş bir alana çıkıyorum. Orada bir buz sütunu duruyor ve kar fırtınaları dünyayı tozluyor. Ben, (isim), bu düz tarlaya geliyorum ve beyaz kuğu, Zima-Zimushka, Kara Tsarevna'yı çağırıyorum. İşte karşıma beyaz kuğu, Kara Tsarevna, Mara-Marenushka çıkıyor. Duy beni, isim, Mara-Marenushka, emirlerine uyan ve seni öven benim. Yeni kışla bize gelin, felaketle değil, beyaz karla, kara salgınla değil. Soğuk kışı yanınıza alın, günü ürpertme, akrabalarımıza karşı yargılama, merhamet edin, nefret etmeyin! Seni övüyorum beyaz kuğu, Kara Tsarevna, Mara-Marenushka! Şimdi ve sonsuza kadar! Öyleyse Mote It Be. " Bu büyüyü okumadan önce, suyla üç bardak, bir tabakta biraz buz hazırlayın, etrafınıza bir daire çizin. ve siyah bir balmumu mumu yak. Bu büyüyü okurken, buzu siyah mumun üzerinden geçirin ve bardaklardan birinin içindeki suya atın. Suyu üç yudumda iç; daha sonra bu büyüyü üç kez söyleyene ve üç fincandan buzla suyu içene kadar başka bir bardak su ile tekrarlayın. Mumu söndürün ve daireyi bırakın.
Morana ve Ölüm kavramını anlamak amacıyla, Onun Batı Slav Yaşam Tanrıçası Zhiva ile olan ikiliğine dikkat çekmek istiyorum. Lütfen eski mezar işaretlerinin bile doğrudan ölüm, yıkım ve karanlığın sembollerini taşımadığına dikkat edin (hiçbirinde Jolly Roger yok!) - tersine, dönüşüm, büyüme ve ışık sembollerini sergiliyorlar. Yaşam ve Ölüm aslında aynı madalyonun iki ters yüzüdür, biri diğeri olmadan var olamayacağı iki sabit karşıttır. Bu nedenle eski Slav mezarlıklarında nadiren haşhaşların yetiştiğini görüyorsunuz (haşhaşlar çoğunlukla bilinmeyen askerlerin mezarlarını süslüyordu), ancak bunun yerine deniz salyangozları - sonsuz yaşamın sembolleri, genç filizlerin resimlerini taşıyan mezar taşları ve çitler göreceksiniz. yeni yaşamı ve yeni başlangıçları temsil eden.
Ölüm bize bazen ne kadar acımasız ve adaletsiz görünse de, bu dünyadaki her şeyin bir nedeni vardır ve bunun gerçekleşmesi için doğru zamanda şeyler, hayvanlar ve insanlar gelip giderler. Ne kadar istesek de, bu süreçlere müdahale etmek her zaman bizim elimizde değildir. Ölüm Yaşamın bir parçasıdır ve ondan korkmak normaldir, ancak Ölüm'ü bir son olarak kabul etmek değil, sadece başka bir başlangıç, er ya da geç hepimizin yüzleşmek zorunda kalacağı bir zorluktur. Bu bizi zamanla bilge yapan şeydir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...