Bu Blogda Ara

26 Aralık 2020 Cumartesi

Uzak Doğu Krallıkları Orta Asya Wusun (Türkler) Wusun, MÖ 2. yüzyılda Çin ve Orta Asya arasında öne çıkan göçebe bir at binen bozkır halkıydı

 



 

Wusun (Türkler)

Wusun, MÖ 2. yüzyılda Çin ve Orta Asya arasında öne çıkan göçebe bir at binen bozkır halkıydı Kabilenin savaş nedeniyle hasar gördüğünü ve iyileşinceye kadar Altay Dağları'na sığındığını anlatan bir köken mitleri (ondan önce değil, kayıtlı varlıkları sırasında gerçekleşmiş olsa da) vardı. Özünde , MS 552'de Göktürk imparatorluğunun kurucuları olan Ashina'nın köken hikayesinin temel bir versiyonuydu. Görünen o ki, Ashina hikayesi Wusun hikayesinden en azından kendi kökenine sahipti ve zamanla gelişip süreçte daha ayrıntılı.

Wusun adı yalnızca Çince yazılarda mevcuttur ve şu anki telaffuzu bu yazılardan türetilmiştir (bu, değişikliğe tabi olduğu anlamına gelir). Adı, yeniden inşa edilmiş ve 'kısrak' anlamına gelen Hint-İran 'aśvin' ile karşılaştırılmış olmasına rağmen, 'karganın (veya kuzgunun') torunları anlamına geldiği şeklinde açıklanmıştır Hint- İran grupları gibi Hint-Avrupalılar at benzetmelerine bayılıyordu, bu nedenle bu, aşağıda görüleceği gibi Wusun için daha çok katmanlı bir etnik kompozisyona işaret edebilir. Adlarının orijinal biçimini olma Asvin olasılığı onları bağlamak için bazı açmıştır Asioi , kurucu birimlerin birinden Büyükşehir yüeçilerHer ikisi de büyük ölçüde Hint-İran etkisi sergilemiş gibi göründüğünden, bu biraz haksız olmayabilir.

Wusun'un orijinal dağıtımı söz konusu olduğunda görüşler değişir ve henüz hiç kimse tatmin edici bir senaryoyu kabul etmedi. Kesin olarak bilinen birkaç şey arasında, Wusun'un MÖ 2. yüzyılın ilk yarısında genellikle Yuezhi saldırılarına maruz kalması ve intikamdaki talihsizliklerini en iyi şekilde değerlendirmek için Yuezhi'nin MÖ 160 civarında batıdan göçünü takip etmeleri yer alıyor. Wusun, Ili Nehri boyunca Balkhash Gölü'nün hemen güneyinde ve Dzungarian Kapısı'nın batısında - Orta Asya'nın girişine yerleşmek için saldırılarını durdurdu. Burada, güçlerinin zirvesi sırasında hala güçlü Xiongnu'ya maruz kalıyorlardı, ancak büyük liderleri Laoshang Chanyu öldüğünde ve Xiongnu gücü gevşediğinde Wusun, doğuya doğru geri kaymayı başardı.

İlk gerçek Türk hanlık MS 552'den Göktürklerinkiydi. Bununla birlikte, çağdaş Çin yazılarında adlarının bir biçimi Tujue'yken, bu hanlığı kurabilmek için mağlup ettikleri Gaoche (diğerleri arasında) da biliniyordu. Tiele olarak, aynı kelimenin Çince bir transkripsiyonu - Turk. Görünüşe göre - en azından Çinlilere göre - Gaoche / Tiele en azından kısmen Türkleştirildi. Belki de bu, Xionitlerin , proto- Bulgarlarınkine benzer bir seviyedeydi. ve muhtemelen kimliklerini Altay Dağları'nın batısında ve Aral Denizi'nin kuzeyinde, bozkır yaşayan Hint-İran kabilelerinin kuzeydeki nüfusları arasında formüle eden diğerleri.

Han Shu ( Han Tarih ) aslen olarak Wusun açıklanır Saka Bu kesinlikle bir Hint-İran kökenini doğruluyor gibi görünüyor. Belki de Göktürklerin kendilerine benzer köklerle, ancak yine de en azından kısmen Hint-İranlı olduklarını gösteren farklı bir karışımla oluşmuşlardır. Doğudaki ilk Çin krallıkları ile batıdaki Dzungarian Kapısı arasındaki düzlüklerde dolaşan barbar kabilelerinin çoğu, bir dereceye kadar Hint-İran bağları sergiliyor gibi görünüyor ve Hint-İranlılar birçok erken dönem Türk gruplarında kilit bir unsurdu. Zerdüştlük, bölgede ve daha spesifik olarak, Ili Nehri ve Zhetsyu bölgesinde, her ikisi de Wusun sınırları içinde yaygındı. Tarihsel kayıtlarda Wusun'un Zerdüşt'ü takip edip etmediğini belirtecek hiçbir şey yok, ancak arkeoloji bu alanların her birinde bronz sunaklar buldu. artı Wusun'un bu alanlarda baskın olduğu aynı dönemde Zerdüştlükle bağlantılı olabilecek çeşitli diğer öğeler ve siteler. Zerdüştlüğün Wusun arasında var olduğu kesinlikle çıkarılabilir.

Orta Çağda Orta Avrasya'dan ek bilgilerle birlikte Peter Kessler'in bilgileri : Peter B Golden , István Zimonyi & Osman Karatay (Eds, Turcologica 104 , 2016), The Türk Empire , Denis Sinor ve SG Klyashtorny'den ( Orta Asya Medeniyetleri Tarihi: Medeniyetlerin kavşağı, AD 250 ila 750 , Ahmad Hasan Dani & BA Litvinsky (Eds), Unesco, 1996), The Amazons: Lives and Legends of Warrior Women through the Ancient World , Laszlo Torday ( Princeton University Press, 1997), The Cambridge History of China: Volume I: the Ch'in and Han Empires, 221 BC-AD 220, Denis Twitchett & Michael Loewe (Cambridge University Press, 1986), A History of the Relationships between the Western Han, Wei, Jin Northern and Southern Dynasties and the Western Regions'dan , Taishan Yu (Pennsylvania Üniversitesi, 2004), Notable Women'dan of China: Shang Dynasty to the Early Twentieth Century , Barbara Bennett Peterson (Ed, Routledge, 2000) ve External Links'ten : Wusun (ChinaKnowledge) ve Hun Halkının Tarihi , LN Gumilev (Bilim (Rusça Kiril).)

- c. 220 BC

Nanteou-mi / Nandoumi

Yuezhi baskını sırasında öldürüldü .

MÖ 220'ler

Görünüşe göre geçen yüzyılda, Çin'in ' Savaşan Devletler ' döneminde, Yuezhi'ler , Qin krallığının sınırına yakın , Doğu Bozkırının biraz güneyinde ve muhtemelen batı kesiminin en azından bir kısmını kapsayan geniş otlaklarda göründü. Sarı Nehir. Düşman Xiongnu bu toprakların en azından bir kısmını işgal etmiş olsa da, bu dönemde Yuezhi kuzeybatı Çin ovalarındaki en güçlü göçebe gruptur.

Shang kemik yazıt

Komşu Wusun, Yuezhi'lerle birlikte Dunhuang / Qilian bölgesinden göç etti ve şimdi kuzeybatısındaki toprakları işgal etti. Wusun, otlak ve köleler için baskınlara maruz kalan Yuezhiler için açıkça ikincil statüde bulunuyor. Wusun hükümdarı Nanteou-mi (Nandoumi), böyle bir Yuezhi baskını sırasında öldürülür ve toprakları ele geçirilir. Nanteou-mi'nin oğlu Kwen-mo (Kunmo), Xiongnu hükümdarı tarafından yetiştirilmek üzere Xiongnu'ya kaçar. Belki de başlangıçta bölgeye Yuezhi'nin gelişiyle hazırlıksız yakalanan Xiongnu'ların kendileri, baskın rakiplerine karşı saldırıya geçebilecek bir konuma gelene kadar kademeli olarak güçlerini arttırırlar.

c. 220 - 173 BC

Kwen-mo / Kunmo / Kunmi

Oğul. Xiongnu tarafından büyütülmüştür. Xiongnu tarafından öldürüldü.

c. 173 BC

Kwen-mo, Yeuzhi'nin Xiongnu tarafından görünüşte ezici bir yenilgiye uğramasından yaklaşık üç yıl sonra gerçekleşen bir Yuezhi saldırısı sırasında öldürülür Wusun şu anda hala nispeten küçük bir grup ve kesinlikle Yuezhi ile eşleşmiyor. Saldırının nedeni belirsiz - muhtemelen Wusun eski Yeuzhi ustalarını destekleyememişti ve şimdi cezalandırılıyor.

Wusun kökenli mitin yerleştirilebileceği yer burasıdır. Wusun, saldırı nedeniyle kötü bir şekilde parçalandığında, Kwen-mo'nun bebek oğlu Liejiaomi vahşi doğada terk edilmiş halde kalır. Kuzgunlar ona et yedirirken onu emziren bir dişi kurt tarafından açlıktan kurtarılır. Halkına liderlik edecek kadar büyür ve güçlenir. Shi Ji erken birinci yüzyıl M.Ö. kendisi ile ilgilidir Zhang Qian, bir kalem altında hikayesini ilgilidir Han imparatoru. Bu, MS beşinci ve altıncı yüzyıllardaki Ashina kabilesinin daha ayrıntılı köken hikayesinin temel bir biçimidir; diğer birçok köken öyküsü, özellikle Latinlerinki gibi belirgin bir benzerlik taşır. Kurtla ilgili köken mitlerinin Hint-Avrupa kültürünün bir parçası olduğu öne sürüldü ve bu da Wusun yapısında Hint-İran etkisini bir dereceye kadar teyit edecek .

c. 173 - 104 BC

Liejiaomi / Mokun

Oğul. Bir Xiongnu saldırısından zar zor kurtuldu. Daha sonra bir Xiongnu generali.

c. 165 - 160 BC

Xiongnu tarafından artan bir baskı altında geliyor, yüeçiler sınırları üzerinde topraklarını terk etmeye başlamışlardır Çinli krallık. Damlama kısa süre sonra bir sele dönüşüyor ve Orta Asya'da barbar hareketinin yavaş bir domino etkisi tetikleniyor, çünkü onlar muhtemelen Dzungarian Havzası ve Dzungarian Kapısı'ndan geçerek Kazak Bozkırının ötesine geçmek için yolu takip ediyorlar. Bu onların Ferghana'nın kuzeydoğusundaki Saka kontrollü ovalara girdiklerini görecektir .

Yuezhi topraklarının haritası ve çıkış yolu
Büyük Yuezhi, Xiongnu tarafından mağlup edildi ve Gansu bölgesinden çıkarıldı ve Orta Asya'ya giden göç yollarının, Balkhash Gölü'nün altındaki İli nehri vadisine yerleşmeyi denemeyi seçtikleri gerçeğinden çıkarılması oldukça kolaydır (tıklayın veya dokunun tam boyutta görüntülemek için harita üzerinde)

Yol boyunca eski komşuları Wusun'a çarptılar ve onlara karşı başarılı bir Wusun saldırısı başlatıldı. Batıya doğru göç, muhtemelen Wusun ile birlikte devam ediyor. MÖ 160 civarında Yuezhi'ler, Doğu Kazak Bozkırında, öncelikle şu anda işgal ettikleri Balkaş Gölü'nün hemen güneyindeki İli nehri vadisinde, uzaktaki Saka gruplarıyla karşılaştı. Görünüşe göre, bu Saka gruplarına Yuezhi'ler kolayca hükmediyor, muhtemelen ikincisi tarafındaki sayıların büyüklüğünden dolayı, Saka ise, kıyı şeridine kadar uzanan geniş kabile bölgelerinin doğu ucunda. Hazar Denizi.

c. 155 - 150 BC

Başka yenilgi çektirilen edilir yüeçiler , Wusun ve Xiongnu ittifakıyla bu sefer. Wusun şefi bu ittifakın itici gücü gibi görünüyor. Bu muhtemelen Yuezhi'leri, yaklaşık MÖ 155-150 arasındaki batıya doğru göçlerinde aceleye getirmeye hizmet ediyor ve onları henüz ele geçirdikleri Saka ovalarından itiyor. Bunun yerine Da Yuan ( Ferghana'nın Çince terimi yönünden Transoxiana'ya girmek zorunda kalıyorlar .

Öte yandan Wusun, Laoshang Chanyu öldüğü için Xiongnu egemenliğinin gevşemesinden yararlanmaya başlar. Yuezhi tehdidi sona erdiğinde, Wusun yeniden doğuya doğru sürüklenerek Tian Shan Dağlarının doğu ucundaki Kaidu, Tekes ve Naryn nehirlerinin vadilerine yerleşir ve Tarım Havzası'na giden ana yollardan birine tepeden bakar. Onlar, Balkhash Gölü'nden göç yolları boyunca Tian Shan Dağları'nın kuzey tarafına hâkim olurlar ve batı Altay'daki Irtysh Nehri'ne kadar kuzeye uzanırlar (yukarıdaki haritaya bakın).

c. 133 - 132 BC

Yaklaşık son on yılda Wusun, Xiongnu'nun taleplerini reddetmeye başladı. Şimdi Xiongnu kontrolünden tamamen kaçmaya çalışıyorlar. Xiongnu, MÖ 160'tan beri Wusun bölgesi olan İli nehri vadisinden sürülür. Kendilerini Han'la ittifak kuruyorlar ve birkaç yüzyıl daha ilgili olmaya devam ediyorlar Bu dönemde, Wusun bölgesi, daha sonraki erken dönem Türk kabileleriyle büyük ölçüde örtüşüyor ve artık Saka ve Yuezhi'yi içeriyor Kültürel gelişimin iyi bir anlaşma bölgesel-önemli grup olarak Wusun varlığı ötesinde aşağı geçirilecek ve ataları tarafından alınmayı Bu veriyor Ashina .

Altay Dağları
Altay Dağları, Kazakistan, Moğolistan, Rusya ve Sincan sınırlarını birbirine bağlayarak Irtysh ve Ob nehirleri için kaynak sağlar ve aynı zamanda erken Türk kabileleri için kaynak bölge gibi görünüyor.

MÖ 125

Han İmparatoru Wu , Wusun'la görüşmesi için geniş kapsamlı gezgin Zhang Qian'ı diplomat olarak gönderir. İmparator, Xiongnu'ya karşı bir ittifak arıyor. Wusun sayılarının 630.000 olduğu tahmin ediliyor ve bunların 188.000'i savaş çağındaki erkekler. Wusunlardan, Han başkentine daha yakın olmaları için (kuşkusuz daha doğrudan koruma sağlayabilmek için) doğuya doğru göç etmeleri isteniyor, ancak reddediyorlar.

Yine de Han mahkemesine bir heyet gönderiyorlar ve ilişkiler giderek yakınlaşıyor. Zamanla bir Han prensesi Liu Jiaomi, Wusun hükümdarıyla evlenmesi için gönderilir. Kendisi de aşırı derecede yaşlı olan prensesle torunu ve halefi Junxumi ile evlenir. MÖ 87'de öldüğünde, yerine Prenses Jieyou gönderilir ve Wusun kraliyet sarayının Xiongnu üzerindeki üstünlüğünü, kendi kocalarının ve oğlunun Wusun'un efendileri ve bölgesel olarak konumunu sağlamak için becerikli bir manipülatörü olduğunu kanıtlar. Barış.

c. 104 - 93 BC

Junxumi

Erkek torun. Han Princess Liu Jiaomi. Öldü.

c. 93 - 64/60 BC

Wengguimi

Erkek kardeş. Han prensesleri Liu Jiaomi & Jieyou.

MÖ 72 - 69

Han sarayı, Xiongnu'ya karşı Wusun'a yardım etmesi için Han takviyelerinin yıllarca talep edilmesinden sonra nihayet Xiongnu'yu ağır bir şekilde yenen, nüfusu katleten ve sığırlarını öldüren 160.000 kişilik bir destek ordusu gönderir. Ciddi bir şekilde zayıflamış olan Xiongnu, Wusun halkını ve canavarlarını yakalayarak intikam almaya devam ediyor. Wusun, MS 69'da Xiongnu'yu cezalandırabilmek için Dingling ve Wuhuan ile ittifak kurmaya karar verdi. Aynı zamanda bir Han ordusu, geçmiş çatışmalarda Xiongnu'nun yanında yer alan Cheshi eyaletini işgal etti. Bu şehrin ele geçirilmesi, Han'ın Wusun ile doğrudan temas kurmasını sağlarken, Xiongnu yenilgisi Wusun'un çok daha fazla bölgesel etki yaratmasına izin verir.

64/60 - 53 BC

Nimi

Bir Xiongnu tarafından Junxumi'nin oğlu. m Prenses Jieyou. Wujiutu tarafından öldürüldü.

MÖ 53

Prens Wujiutu (Jioutu), Nimi'nin üvey kardeşidir, kendi annesi bir Xiongnu kadınıdır. Nimi'yi öldürür, ancak Han'ın intikamından korkarak, Junxumi'nin ağabeyi Yuanguimi'nin daha büyük han ( da kunmi ) unvanını taşıyacağını kabul ederken , daha küçük han ( xiao kunmi ) unvanını alır Han mahkemesi bu çözümü kabul eder ve her ikisine de imparatorluk mührü verir.

MÖ 53

Wujiutu / Jioutu

Üvey kardeş ve gaspçı. 'Küçük Han' statüsünü kabul etti.

53 - 51 BC

Yuanguimi

Üvey erkek kardeş. "Büyük Han". Öldü.

MÖ 51 - 49

Yuanguimi'nin MÖ 51'de ölümüyle, yaşlı Prenses Jieyou, MÖ 49'da öldüğü Han sarayına döner Daha büyük bir han ve daha küçük bir han yetiştirme uygulaması, ilki genellikle bir Han prensesi ve ikincisi bir Xiongnu prensesi ile evlenerek devam eder.

MÖ 51 - 33

Xingmi

"Büyük Han".

MÖ 36

Hunlar (çağdaş Kazakistan'da) Zhizhi Savaşı'nda mağlup olan Han birlikleri. Oxford'daki Homer Dubs'a göre , Carrhae savaşından sonra esaretten kaçan Romalıların toplam yüz kırk beşi şimdi Çinlilerin eline düşüyor ve yeni kurulan Liqian kasabasını ( lee -chen olarak telaffuz ediliyor), modern Gansu Eyaletinde). Oraya yerleşiyorlar ve bunun sonucunda kasaba sakinlerinin daha sonraki nesillerinin yeşil gözleri, sarı saçları ve görünüşe göre boğa güreşine düşkünlükleri oluyor. 2005 yılında DNA testleri, Liqian köylülerinin yüzde elli altı Kafkas olduğunu gösteriyor, ancak daha güçlü bir olasılık bunun yerel bir Hint-İran mirasından kaynaklanıyor olması.

Liqian
Liqian kasabası, MÖ birinci yüzyılda Romalı askerlerin yerleştiği yer olabilir, ancak kasabanın modern sakinlerinin baskın Kafkas DNA'sına rağmen bu iddia olası görünmüyor.

MÖ 33 - 16

Mevlana

"Büyük Han".

MÖ 32

İmparator Cheng'in hükümdarlığı, Han imparatorluğunun dağılmasına devam ediyor Anne akrabaları Wang, önceki imparatorun döneminde başlamış olan güç üzerindeki hakimiyetlerini yavaşça artırmaya devam ediyor. Yolsuzluk arttıkça, isyanlar imparatorluk genelinde patlak vermeye başlar. Wang'ın iktidarı ele geçirmesi, Wang Mang'ın naip olarak atanması ile MS 1'de doruğa ulaştı. Wusun'la ilişkiler de düşüyor ve düzenli diplomatik değişim, Geç Han İmparatoru Zhang (MS 76-89) döneminde uygun şekilde yeniden başlatılıncaya kadar ortadan kalkıyor .

MÖ 16 - MS 3?

Yizhimi

"Büyük Han". Han tarafından mı öldürüldü ?

MÖ 5-3

Wusun, MÖ 5'de Chuban otlaklarına bir baskın düzenler. Xiongnu hükümdarı Uchjulü-Chanyu onları geri püskürtür ve Wusun hükümdarı (isimsiz ama muhtemelen hala Yizhimi) oğlunu rehin olarak Chuban sarayına göndermek zorunda kalır.

Han mahkemesinde Wang Chang'ın artan hakimiyeti ve göçebe siyasete doğrudan müdahaleleri bölgesel düzensizliğe neden oluyor. MÖ 2'de Wusun, 80.000 insanını Çinlilere karşı yardım arayarak Kangju'ya götürür. Aynı Wusun hükümdarı MS 3'te Çinliler tarafından kandırılır ve öldürülür. Yine adı yok ama Yizhimi aday olabilir. Bu olayın ardından Wusun'a yapılan tarihsel referanslar neredeyse tamamen ortadan kalktı.

AD 3 -?

?

İsimsiz 'Büyük Han'.

AD 9 - 23

Han tahtını birkaç yıldır zaten kontrol eden Wang Mang, kademeli olarak tüm muhalefeti öldürdü, hatta kendi kişisel çıkarlarını tehdit ettiklerinde bazı Wang akrabalarını öldürdü. Şimdi genç İmparator Ruzi'yi ev hapsine aldı ve kendi Xin hanedanlığını ilan etti Ruzi nihayet Wang Mang'ın hükümdarlığının sonundaki bir isyan sırasında öldürüldü. Çin artık kendi iç sorunlarına o kadar odaklanmış durumda ki, göçebeler arasında meydana gelen olayların izini büyük ölçüde kaybediyor.

MS 2. yüzyıl

Şimdi kısmen yerleşik olan Wusun, siyasi meseleler alanındaki önemini giderek daha fazla kaybediyor. Xianbei ve Rouran'ın yeni ortaya çıkan bozkır federasyonları kısa süre sonra onları Pamir Dağları'na götürür.

Pamir Dağları
Modern Tacikistan'ın doğusundaki Pamir Dağları, kalıcı bir yerleşik statüye ve pastoral göçebeliğin yerini alan çiftçiliğe döndüklerinde Wusun'un son evi oldu.

4. yüzyıl

Çin kayıtları, Wusun'un, Rouran kağanlığı tarafından üzerlerine uygulanan baskıdan kaçmak için batıya, Pamir Dağı ovasına yeniden yerleştiğini doğrulamaktadır. Bu başlangıçta hakim aynı Kağanlığı olan Ashina . Wusun konumu, onları Xionites'in kuzeyinden güneyine doğru ilerleme çizgisine yerleştirir (sağdaki harita bağlantısına bakın). Xionitlerin Wusun'ların çoğunu son derece çeşitli halklardan oluşan saflarına katmaları muhtemeldir.

439

Sui Kitabı , 18 Ekim tabgaçlar cetvel üzerinde, İmparator Taiwu bildirir Kuzey Wei , doğu Gansu Kuzey Liang Juqu Mujian alaşağı. Saldırı, beş yüz Ashina ailesinin kuzeybatıya, Gaochang yakınlarındaki Rouran khaganate'ye kaçmasıyla sonuçlanır. Bu Ashina aileleri kısa sürede Göktürkler olarak ortaya çıkar Wusun'un doğrudan ataları olduğu hiçbir zaman ifade edilmezken, onların kültürel ve dilsel ataları oldukları ve Ashinaların Wusun gibi çeşitli eski gruplar tarafından oluşturulmuş gibi görünen kültürel ve dilsel bir mirasa sahip oldukları iddia edilebilir. .

938

Herhangi bir tarihsel kayıtta Wusun'un bilinen en son sözü bu yıldan geliyor. Wusun'un bir reisi, kuzey Çin ve Moğolistan'daki Liao hanedanının sarayına haraç gönderir Her Wusun tarafından süpürüldü olmuştu değil gibi görünüyor Xionites - Yeterince başka bir yarım bin yıl ayakta kalmış istikrarlı bir tarım kültürü sağlamak kalmıştı. Zamanla kalıntıları, modern Tacikistan'ı kurmaya devam eden Tacikler tarafından emilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...