Sivas yöresi ve kurt içerikli inanç tespitlerini en geniş anlamda çalışan meslektaşımız Kutlu Özen’dir.
O’nun iki tespitini aktarmak istiyoruz.
Sivas Yıldızeli ilçesindeki “Kurt Çamı Efsanesi”ne göre, Köylüler Kala-Kıpçak’da cem-cemaat yapacakları bir günde, gelinlerin töre gereğince çocuklarını büyüklerinin yanında kucaklarına almadıkları dönemlerde, bir kış günü gelin çocuğunu bir çam ağacının dibine koyup bir şeylerle meşgul olurken, aynı zamanda onu da gözetler.
Bir süre burada unutulan çocuk için tekrar gelindiğinde, bir kurdun çocuğu emzirmekte olduğu görülür.
Bu olaydan sonra yöre halkı tarafından bu çam kutsal kabul edilir.
Buraya adak adanır, hayır hasenat adına buraya para bırakılır.[13]
Sivas’ın Koyun Hisar köyünden Kutlu Özen’in tespitini yaptığı bir efsaneye göre, annesi ile birlikte yaşamakta olan bir çocuk, her gece yarısı ısrarla annesini dışarıya çıkarırmış ve bir müddet sonra çocuk eve yarı uyur vaziyette kurtla birlikte dönermiş.
Bir gece çocuk evine dönerken beresini başından yere düşürür ve kurda “ anne berem yere düştü” der.
Bunun duyulması üzerine, kurt sırtındaki çocukla birlikte dağlara doğru kaçar ve karanlıkta kayıp olur.[14]
Bu tespit bize, sır ehlinin sırrının açık edilmesi üzerine kayıp olup adeta kırklara karışmasını düşündürüyor.
Bilindiği gibi kesik baş efsanelerinde de sırrı açığa çıkan Hak eri oracıkta alem değiştirir.
İslamiyet’teki Hz. İbrahim’e inen kurbanın bir Alevi anlatısındaki izahına göre; Bir çoban koyunlarını yayarken yanına kurtlar gelir ve sürüden paylarını vermelerini isterler.
Çoban da sürü sahibinden izin almadan hiçbir şey vermeyeceğini söyler.
Kurtlar, çobana sürü sahibinden izin almasını söylerler.
Bunun üzerine Çoban sürüyü kime bırakacağını kurtlara sorar ve onlardan sürüye bakabilecekleri cevabını alır.
Sürüye sahip olmaları için kurtlara bırakan çoban köye iner, sürü sahibi ile görüşür ve kurtların payının verilmesi onayını alır.
Çoban sürüsünün bulunduğu yere dönünce sürüsünün tastamam yerinde olduğunu ve kurtların sürüyü korumuş olduklarını görür, onlara payları/hakları olan koçu verir.
Koçu alan kurtlar sürüden ayrılır ve giderler.
Sünni İslam’daki Hakk’dan gelen koç,
Alevi İslam’daki bu koçtur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder