GÖKTENGRİ: Semâvi İlah.
Eşdeğer:
GÖKTENRİ, KÜKTENGRİ, KÜKTENGER, KÖKTENGRİ, KÖKTENRİ, GÖKTANRI
En yüce yaratıcıdır. İnsan biçimli değildir, soyut bir kavram olarak yer alır. Eşi ve benzeri olmayan,
insanlara yol gösteren, onlara hükmeden, cezâlandıran ve ödüllendiren ulu bir varlıktır. İnsanların
yaşamına doğrudan karışır, buyruklar verir, irâdesine boyun eğmeyenleri cezâlandırır. İ
nsanlara
iktidar ayrıcalığı (kut) ve kısmet (ülüğ) bağışlar ama hak etmeyenlerden de geri alır. Şafak söktüren
(tan üntüren) de odur. Yaşam vericidir, bilinen ve bilinmeyen herşeyi O yaratmıştır. Ölüm onun
irâdesine bağlıdır. Eski Türk inanışında
Göktanrı tektir, eşi ve benzeri yoktur. Mengü-Han’ın, gezgin
Rubruk ile Fransız Kralına gönderdiği mektupta Tanrı anlayışı açık olarak görülmektedir: “Beyrü (ezelî)
ve Bengü (ebedî) Tanrı’nın buyruğu budur.
Gökte bir Tanrı vardır, yeryüzünde de bir Hâkan olacaktır.”
Mete Han, M.Ö. 176 yılında Çin imparatoruna gönderdiği mektupta kendisini tahta çıkaranın Gök
Tanrı'nın olduğunu, utkularını (zaferlerini) onun yardımı ve isteği ile kazandığını söylemektedir.
Mîlattan önceki çağlarda Hun kağanı Künçin kendisine Çin imparatorunun hazırlattığı tuzaktan
kurtulunca; “Tanrı öyle buyurduğu için kurtulduğunu,” söylemiştir. Avar kağanı, Bizans ile yaptığı bir
antlaşmada Gök Tanrı adına and içmiştir.
Tardu Kağan M.S. 590 yılında bir savaştan önce atından
inerek Tanrı'ya yakarmış ve zafer dilemiştir. Orhun Anıtları'nın belirttiğine göre Tanrı, evrenin ilk
nedenidir ve herşeyin kaderini o çizer ve
Göktürklerin kağanlık kurması O'nun isteği ile olmuştur.
İskitlerde
Goytosır olarak geçen Tanrı’nın adının mânâsının Göktanrı demek olduğu iddia
edilmektedir. Eski Türklerde Gök Tanrı'ya kurban olarak koç ve aygır kesilirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder