Bu Blogda Ara

28 Haziran 2019 Cuma

Mezoamerikan folklor ve mitolojideki Köpekler - Dogs in Mesoamerican folklore and myth

Mezoamerikan folklor ve mitolojideki Köpekler - Dogs in Mesoamerican folklore and myth




 
                                        Aztek  Itzcuintli dan (köpek) Codex Laud .










Köpekler güçlü bir yer tuttu Mezoamerikan en azından beri folklor ve mit Klasik Dönem sağ modern zamanlarda üzerine. Mezoamerikan bölgede Genel kanı, köpek yeni ölümden sonra su kütlesinin üzerinde ölmüş taşımasıdır. Köpekler üzerinde boyalı yeraltı sahnelerde görünür Maya çömlek Klasik Döneme kalma ve hatta daha önce bu daha yılında Preclassic , halkı Chupícuaro ölü köpekleri gömüldü. Büyük Klasik Dönem metropolde Teotihuacan , 14 insan organları yeraltı yolculuğunda kendilerine onlara rehberlik için birlikte üç köpek organları ile, çoğu çocuklardan oluşan bir mağarada yatırılmış.
Xoloitzcuintli bir olan tüysüz köpek Mesoamerica dan. Arkeolojik kanıtlar mezarlarında bulunmuştur Colima , Maya , Toltek'in , Zapotec ve AztekKızılderililer 3500 yıldan öncesine ırkı kalma. Uzun koruyucuları ve koruyucu olarak kabul yerli halklar Xolo kötü ruhlar gibi davetsiz misafirlere karşı ev korumak inanıyordu. Antik çağlarda Xolos sıklıkla kurban edildi ve daha sonra yolculuğunda ruha rehber olarak hareket etmek sahipleriyleyken gömülü yeraltı . Bu köpekler büyük kabul edildi incelik ve kurbanlık törenleri için tüketilmiştir - evliliklerin cenaze gibi.
20 günlük döngünün birçok sürümlerinde Mezoamerikan takvimine , onuncu gün adı köpeği taşımaktadır. Bu itzcuintli içinde Nahuatl , dili Aztekler, 'tz'i içinde Maya dili K'iche' ve oc içinde Yucatec Maya . Arasında Mixtecs , onuncu gün ile çekildiği çakal , ua .

Maya

Bir köpek şeklinde Postclassic Maya damar veya tütsü brülör. De Young Müzesi.
Köpekler ilah Xolotl, ölüm tanrısı ile ilişkiliydi. Vücudun yuvarlaklığı ölümünden sonra ruhu için gıda olarak değerini önerebiliriz. Walters Sanat Müzesi.
Maya Klasik Dönemden gömüler sıkça ilişkilendirilen hayvan kalıntıları sıklıkla köpeklerle bulunur. Örneğin, Klasik Maya kenti kalıntılarında Kaminaljuyu içinde Guatemala , bir köpek ölenlere sunulan mezar eşyaları ile birlikte bir oturma iskelet ile interred bulunmuştur. Klasik Maya mezar köpek iskeletlerin sık bulur köpekler yeraltına onların yolculuğa yola ruhları güdümlü inanç zaten şu anda var olduğunu teyit etmektedir.
Köpek bazen hayatta kalan bir meşale taşıyan tasvir edilmiştir Maya codices köpek insanlığa ateşi getirdi Maya geleneğine işaret ediyor olabilir.
Postclassic yılında Popol Vuh ait K'iche' Maya dağlık Guatemala, köpekler ve hindiler döverek insanlar misilleme olarak ikinci çağın insanı öldürdü. Bu kaderi kaçan insanlar maymunlardan dönüştürülmüştür. Popol Vuh başka hesap açıklanır Kahraman ikizleri olarak da bilinen Yeraltı Lordları, ait olan bir köpek ödün Xibalba'ya . Köpek ölmüştü sonra Kahraman İkizleri hayata geri getirdi. Lordlar onlar feda ve onları diriltmeye ikizleri istedi o kadar etkilendiler. Sonunda, Kahraman Twins Xibalba'ya Lordlar kurban ve hayata geri getirebilmek üzerinden takip etmedi. Bu sayede insanlar yeryüzünde yaşamak için yapılmış. Hikaye yenileme ve insan yaşamı ile köpekleri bağlantılı. Köpekler ölümle ilgilidir ve Yeraltı giden insanların işi vardır. Onlar ateşi temsil eder ocağın koruyucuları, Maya yaşamın iki bileşeni vardır.

Aztekler ve onların çağdaşları

Gelen Aztek mitolojisinde , Dördüncü Güneş büyük bir sel kayboldu. Bir adam ve bir kadın bir günlüğüne içine atlattı ve derhal yangın inşa ve bazı balık kavrulmuş bir plaj, üzerine kadar yıkanmıştır. Ateşten duman yıldızlı altüst Citlallatonac ve Citlalicue büyük bir tanrıyı kızdırdı Tezcatlipoca . İlk köpekleri yaratarak onun öfke, o başlarını kopmuş ve onların rears üzerine onları dikişli.

15. yüzyıldan Xolotl Codex Fejervary-Mayer
Aztekler arasında, tanrı Xolotl canavarca bir köpekti. Beşinci Güneş oluşturulması sırasında, Xolotl Ölüm avlanmış ve sonra içine, mısır çimlenme içine ilk kendini dönüştürerek onu kaçan maguey yaprakları ve nihayet su havuzunda bir semender olarak. Ölüm Xolotl, o tuzağa yakalayıp öldürdü üçüncü kez. Üç önemli gıda maddeleri bu mitolojik köpeğin vücudundan üretildi. Mictlantecuhtli, Ölüler Rab, yeraltı adamın kemiklerini vardı önceki kreasyonları arta tuttu. O adam Beşinci Güneş'in yeni oluşturulmasında doğmalısın böylece Xolotl bu kemikleri çalmaya yeraltı dünyasına indi Xolotl kemikleri toparlanmayı başardı ve penisini delici ve onlara kanama ile hayata adam getirdi. Xolotl gezegen bir vücut bulma olarak görüldü Venüs Akşam Yıldızı olarak (Sabah Yıldızı ikiz kardeşi idi Quetzalcoatl'a ). Xolotl, Güneşin köpek arkadaşı oldu gökyüzü ve yeraltı hem yoluyla yolu takip. Yeraltı, ölüm ve ölülerle Xolotl güçlü bağlantı o taşıyordu sembollerle gösterilmiştir. In Codex Borbonicus Xolotl ağzına ölüm sembolü bıçakla resimde, ve ölüm tanrılar tarafından giyilen saç gibi siyah dalgalı saçlı edilir.
Ondördüncü 13 günlük süre Tonalpohualli ritüel takvime gün ile başlayan ce itzcuintli (1-köpek) ve insanların, özellikle yöneticilerin bu gün doğan eğer özellikle şanslı Kaderi bulundu. Onuncu gün xiuhpohualli 20 günlük tarım takvim, itzcuintli (köpek) tarafından yönetilmiş Mictlantecuhtli , ölü acımasız efendisi. In Postclassic bir Aztek halktan öldüğünde, o dokuz seviyeleri her birinin içinden geçmek zorunda Mictlán , yeraltı. Mictlán sadece ölen ile yakıldığı bir köpek eşliğinde dolaşıp dört yıl sonra ulaşıldı. Mictlán ilk seviye denirdi Apanoayan ( tek nehir haçlar , burası da olarak biliniyordu) Itzcuintlan ( Dogs Yeri çünkü kıyıya yakın yerde dolaştığı birçok köpeklerin). Onun eski sahibi sırtında nehir onu taşıyacak tanınan bir köpek. Beyaz köpekler çöp ederken onlar sadece kendilerini ve siyah köpekler yıkanır çünkü bazı hesaplarında, kıyı eylemi üzerine köpekler farklı renklerine göre, sarı köpek, nehir ölen ruhunu taşıyacak ya onlar sadece swum çünkü çöp nehir ya da kirli olduğu için.
Aztec folklöründe, ahuizotl da sarmal kuyruk ucunda bir el ile bir köpek gibi su canavar oldu. Bu nehir kenarındaki sualtı durmak ve sulu ölüme gafil sürüklerlerdi söyleniyordu. Kurbanın ruhu kapalı gerçekleştirmiş olacaklarını Tlalocan , üç Aztek cenneti bir. Benzer bir inanç komşu arasında var Purépechas , onların köpek-tanrı denilen Uitzimengari ve o Ölüler Ülkesi'ne karşısında onları taşıyan tarafından boğuldu insanların ruhlarını kurtardı.

Modern folklor


Xoloitzcuintli .
Modern zamanlarda, Chinantecs ve Karışımları ait Oaxaca bir siyah köpek ölüler diyarına, yeni bir su kütlesini geçmek ölmüş bir nehir veya deniz ya yardımcı olacağına inanıyoruz. Huitzilan bir köpek, yeraltı ev ulaşması karşısında su ölü taşır inanıyoruz şeytan .
Büyük bir kısmında Meksika , kötü büyücüler bir kendilerini dönüşümü mümkün olduğuna inanılmaktadır siyah köpek komşularının hayvancılık üzerine av için. (Örneğin Oaxaca, gibi merkezi Meksika eyaletlerde Tlaxcala'da ve Veracruz ) böyle bir büyücü bir olarak bilinen Nahual , içinde Yucatan Peninsula onlar adıyla gitmek Huay chivo . Yucatan folklor başka doğaüstü köpektir Huay pek (Yucatec Maya cadı köpek), muazzam bir fantom siyah köpek onu karşılar ve bir vücut bulma olduğu söylenir o kimseyi saldırır Kakasbal , kötü bir ruh.
Tlaxcala'da A folktale bazı avcılar muazzam bir siyah köpek bir gece gördüm ve yakalayıp tutmaya karar verdi anlatıyor. Bu onların yaklaşırken kaçtı, bu nedenle tek avcı bir bacakta onu yaraladılar ona ateş etti. Onlar Sahibinin bacağındaki yarayı oradaydım zengin bir şekilde döşenmiş köylü kulübe, gelen kan izi takip. Onlar kovalamaca vazgeçti ve halk köylü bir olmuştu onlara yakın köye, yöneldi Nahual'a zenginlikleri çalmak için bir köpek haline dönüştürebilir.
Tzeltal ve Tzotzil Maya dağlık ait Chiapas Meksika'da bir beyaz köpek çiftleşmiş söylemek Eve üreten, Üçüncü yaratılışta Ladinos sarı köpek yerli halkları babası ise.
Bir Jakaltek gelen masalı Guatemala Highlands ilk köpek dünyanın yaratılmasını tanık ve herkese yaratılış sırlarını anlatan her yerde böyle yayıldı ilgilidir. Hunab' Kuh , Yaratıcı-Tanrı öfkelendi ve kuyruğu ve kafası için onun kuyruk için köpeğin kafasını takas. Bir köpek konuşmak ve onun sırlarını vermek istediğinde Şimdi, bunun yerine sadece kuyruğunu sallayamam olabilir, konuşamıyor.

Referanslar

Braswell Geoffrey E. (2003). "Kaminaljuyu ve Orta Meksika arasındaki Erken Klasik Etkileşimi Arkadaş". Braswell olarak Geoffrey E. (ed.). Maya ve Teotihuacan: Erken Klasik Etkileşimi Yeniden Yorumlamak . Austin: Texas Press Üniversitesi . ISBN  0-292-70587-5 . OCLC  49936017 .
Burchell Simon (2007). Latin Amerika'da Phantom Siyah Köpekler . Loughborough: Albion Press Kalbi. ISBN  978-1-905646-01-2 . OCLC  163.296.003 .
Burchell Simon (2008). "Prehispanic Meksika'da Phantom Siyah Köpekler" (PDF) . Albion Press Kalbi . Alındı 2009-02-14 .
Fernandez, Adela (1996) [1992]. Dioses Prehispánicos de México (İspanyolca). Mexico City: Panorama Editoryal. ISBN  968-38-0306-7 . OCLC  59601185 .
Garza, Mercedes de la (1999). "Maya Evrenin Kutsal Kuvvetleri". C. Arellano Hernandez; ve diğ. Klasik Dönemi Mayalar . Meksika: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (CONACULTA). s. 449-499. ISBN  970-18-3005-9 . OCLC  42213077 .
Heyden Doris (Kasım-Aralık 1998). "Las Cuevas de Teotihuacan". Arqueología Mexicana (İspanyolca). Meksika: Editoryal Raíces. VI (34). ISSN  0188-8218 . OCLC  29789840 .
Jijena Sanchez Rafael (1952). El Folklor tr El Perro Negro: El lobisón, El tanıdık y otras supersticiones (İspanyolca). Buenos Aires, Arjantin: Ediciones Dolmen. OCLC  657.860 .
Matos Moctezuma Eduardo ; Felipe Solis Olguín (2002). Aztekler . Londra: Kraliyet Sanat Akademisi . ISBN  1-903973-22-8 . OCLC  56096386 .
Montejo, Victor D. (2000). El Pájaro que Limpia El Mundo y Otras fabulas Mayalar = Resim 'Ch'ik XTX' Ahtx'en Cts YIB' Anh Q'inal . Kaliforniya: Fundación Yax Te'. ISBN  1-886502-29-3 . OCLC  48156221 .(İspanyolca) ( 'Popti cinsinden)
Neumann, Franke J. (1975). "Dragon ve Köpek: Nahuatl Din Zamanın iki Sembolleri". Numen, Cilt. 22 Fasikül. 1 Nisan 1975 . Brill Yayıncı : 1-23.
Pardo tape.anonim; Robledo Hernández, Manuel Alberto (2002). : "Pueblos INDIGENAS de México Chinantecos" (İspanyolca). Instituto Nacional Indigenista, Meksika. Arşivlenmiş orijinal 2007-06-09 tarihinde . Alındı 2007-08-25 .
Kay Almere oku; Jason González (2000). Mezoamerikan Mitoloji Handbook . Oxford: ABC-CLIO . ISBN  1-85109-340-0 . OCLC  43879188 .
Torres Cisneros, Gustavo (2004). : "Mix'ler Pueblos del México Contemporáneo INDIGENAS" ( PDF ) (İspanyolca). Los Pueblos INDIGENAS, Meksika de Comisión Nacional para el Desarollo . Alındı 2009-02-14 .
Valadez Azua Raúl; Téllez Estrada, Maria del Rocío (2001). "Entre Monstruos te Veas" . Correo del Maestro No.65 1 Ekim (İspanyolca). Correo del Maestro SA de CV, Meksika. Arşivlenmiş orijinal ( PDF ) 2009-03-01 tarihinde . Alındı 2009-02-14 .






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...