Bu Blogda Ara

5 Şubat 2021 Cuma

Tetramorf ve Larino Katedrali

 







Dell’Agnello, Evangelist St. John'un kıyametinden söz eder ve genel olarak insan fedakarlığının ifadesi olsa bile, kurban edilen İsa'nın en bilinen amblemidir. Kurbanlık kuzuya atıf Eski Ahit'te yaygındır ve Yahudi sanatında kuzu, kurban sırasında kurtuluşlarına götüren anlardan birini gören insanları temsil eder.




Mesih'in insanlığı ile ilgili olan Matta İncili, genç adamın imajına karşılık gelir ve bu nedenle Tanrı'nın enkarnasyonunu temsil eder.




Markos İncili, Yahya'nın çölde ağlayan kişi olarak tanımlanmasından başlayarak, Mesih'in kötülüğün üstesinden gelme yeteneğini yüceltmek için aslanla ilişkilendirir.







Luka İncili, Zekeriya'nın kurban edilmesini hatırlatır ve bu nedenle, kurban edilmek üzere belirlenen öküzün temsiliyle ilişkilendirilir.






Yuhanna İncili, yukarı doğru sürüklenen ve referans olarak kartalın görüntüsünü bulan gücü temsil eder.




İlkel Hayaller ile kabartma, Greko-Romen kısma II AD, Modena Müzesi




İsa ve Tetramorf




Majeste Mesih, Aziz Sernin Bazilikası, Toulouse (Haute Garonne)




Tetramorf ve Larino Katedrali
Evanjelistlerle dört farklı figür ile eski bir gelenek, Hıristiyan sanatında en çok kullanılan motiflerden biri, sözde Tetramorpho, dört unsurdan oluşan temsilidir. Dört Evangelist ' in en yaygın şekilde tasvir edilme şeklidir. Bunların üçü hayvanlar ve sadece biri melek gibi bir figür tarafından temsil edilir.
Mezopotamya 'da olduğu gibi Eski Mısır' da da da canlıların ve sembollerin birleşimi oldukça yaygındı. Sadece Mısır sfenksini, Babil kanatlı boğaları veya Yunan harpilerini hatırla.
Ezekiel, MÖ yüzyıl civarında Babil ' de yaşayan Yahudi peygamberlerden biriydi. Vizyonu, eski Asur sanatının etkilerine maruz kalmış olabilir ve buna oldukça yaygın benzer motifler vardı.
Bu sembollerin Babil burcunun sabit dört işaretine karşılık geldiği de bilinmektedir: Öküz Toro 'yu, aslanı, kartal akrebi ve melek Kova' yı temsil eder. Erken Hıristiyanlar bu sembolleri benimsediler ve yirminci yüzyıldan kalma dört evanjelist ile ilişkilendirdiler.
Yahya ' nın Kıyametinde 4 bölüm 7 ayet: ′′ Birinci yaşayan aslan gibi, ikinci canlı buzağı gibi, üçüncü yaşayan insana, dördüncü yaşayan kartala benzerdi. Uçarken ".
San Pardo, Larino, Campobasso katedralinin cephesi şu sembolik anlamlara bağlanıyor:
Gül etrafında Ezekiel ve Evangelist John ' un Kıyametinde İncil metinlerinin dört varlığı vardır.
Ezekiel (1,5-1,10) Tetramorph ' u vizyonu raporunda anlatıyor. İnsan şekli olan dört varlık ama her birinin dört yönü ve dört kanatları vardı. Bacakları düz ve ayaklardı, öküzün toynaklarına benzer, erimiş tunç gibi parlıyordu. Kanatların altında, dört yanda, insanın elleri belirdi. Hareket ediyorlar geri dönmediler ama her biri önlerinde ilerledi. Karşısında aslanın sağında öküzün solunda kartalın dördüne de adam gibi gözüküyordu.
Bu vizyon Giovanni ' nin tanımına geri dönüyor.
Irenaeus yüzyılda Gerolamo tarafından ele geçirildi, bu açıklamalara özellikle dikkat çekti, Hıristiyan sembolizminin temeli haline gelmiş ve mimari yapılarda ortaya çıkan karmaşık ve çeşitli figürlerin görüntüsünü çizdi dini aktiviteler için..
Önemli örnek, tetramorf yorumlarının grafik ve heykel temsillerinin tanımlayıcı modellerine dönüştüğü olağanüstü başarıdır.
Onlar için, dört Tetramorpho Vivants, bireysel İncil 'in tuhaf içeriğinin sentezidir ve her biri, İsa' nın bir yönüdür.
Matthew ' un İncil ' i, İsa ' nın insanlığı genç adamın resmine uyuyor ve bu nedenle Tanrı ' nın enkarnasyonunu temsil ediyor.
Yahya ' nın tanımıyla başlayan Mark İncil ' i, vahşi doğada ağlayanın İsa ' nın kötülüğü yenme yeteneğini yüceltmek için aslanla ortaklaşıyor.
Luca ' nın İncil ' i Zekeriya ' nın fedakarlığını anımsıyor ve bu nedenle kurban kesmek için kaderdeki öküzün temsiliyle ilişkilidir.
John İncil ' i yukarı doğru sürükleyen ve kartalın resmini referans olarak bulan gücü temsil ediyor.
Larino katedralinde bile Tetramorpho, kuzunun merkezi imajını destekleyen karakteristik unsurdur, haçı tutan ve bu durumda grafiksel olarak bir eşitlikçi üçgeninin zirvesinde duruyor bazilika cephesinin taban genişliğine sahiptir.
Kuzu Aziz kıyameti anlatıyor Evangelist John ve Mesih ' in kurban edildiği en tanınmış amblemidir, genel olarak insan kurbanının ifadesidir. Kurbanlık kuzunun referansı eski vasiyette ve yahudi sanatında yaygındır, kuzu kurban kesiminde kurtuluşuna giden anlardan birini görür.
Hristiyan ikonografisinde, kuzu ilk yüzyıllardan beri her zaman görülmüş ve defalarca cenaze temsillerinde bulunmuştur. Haçla birlikte Ravenna ' nın Bizans sanatında yayıldığını ve Justin II ' nin (565-578) değerli haçının Aziz Hazinesi ' nde korunduğunu görüyoruz. Peter kuzunun haçta İsa ' nın yerini açıkça değiştirdiği yer.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...