Bu Blogda Ara

21 Haziran 2019 Cuma

Huichol halkının şamanizmi







   Huichol halkının şamanizmi
Huichol halkı ( Wixaritari ), Orta Amerika'nın yerli halkına aittir. Meksika'da, Ixtlan kasabası yakınlarındaki Sierra Madre Dağları'nda dört eyalete bölünmüş yaklaşık 26.000 Huichol Kızılderili yaşıyor. İnsanlar eski kültürü, tören harcamalarını, zengin mitolojiyi ve geleneksel renkli sanatsal tarzı korumaya çalışıyorlar.
Huichol'un şamanizmi sevgi ve şifa yolu olarak tanımlanabilir. İken Carlos Castanedasoturishamanismin kitap ve yaşam savaşçının yoldan Meksika Şamanizm dokunmuş etti - Huichol Şamanizm zıt bir yaklaşımdır. Huicholits, Amerika'daki diğer Amerikalılardan farklı, çünkü savaşçı olmadı. Zamanlarını ruhsal egzersizler, şifa ve sanat için savaş yapmak yerine kullandılar.
İspanyollar yeni kıtayı fethettiğinde, pek çok Hint ülkesi savaştı ve düştü. Huicholit daha önce düzenli olarak hac ziyaretinde bulundukları yüksek dağlara kutsal yerlerine taşındı. Çamurlu arazi, insanların bir yüzyıldan diğerine günümüze kadar hayatta kalmalarını sağladı. Huicholes için mısır hayatı simgeliyor. Sol dağında mısır yetiştiriyorlar. Ekimden ekimden mısır büyümesini izlemeye ve hasat hasada kadar ritmi tören yılı.
Bugün, halkın üyeleri genellikle tütün kültürleri üzerinde çalışıyor. İş fiziksel olarak ağırdır ve çalışma koşulları zayıftır. Madencilik sektörü de halkın mahallesine çatışma ve kötü çevre sorunları getirdi. Bazıları turistlere geleneksel el sanatları satarak çalışacak. Genç yaşta eşlerin düzenlemelerini kabul ederek çocukları evlenmeye düzenlemek insanların tipik bir örneğidir. Genellikle sadece 14-17 yaşlarında evlenirler. Son zamanlarda, Huicholit bağımsızlık hedefleri için bastırıyor.
Geyik Dansı
Huichol'un şamanizmi Brant Secunda'yı dünya çapında tanıttı . Aslen Amerikalıydı ama genç bir öğrenci olarak Huichols ile birlikte Meksika'ya taşındı ve 12 yıl boyunca Şaman Don José Matsuwa'nın öğrencisi oldu. Eski şaman sonunda Secunda'nın torununu evlat edindi ve bu huichol şamanını başlattı. Secunda, huichol halkının etnik kökleri olmadan bir huichol şamanı olarak başlatılan tek kişidir. Eğitiminin çok zorlu ve ağır olduğunu söyledi.
Brant Secunda, Şamanizm'i Şamanik Çalışmaları için Temel Vakfı Dansının Öğretimi, Araştırması ve Tanıtımı Olarak Şamanizmi KurduOrganizasyon aynı zamanda Huichols'un geleneksel yaşam tarzını da destekliyor ve halkın ekonomik ve kültürel refahını destekliyor. Organizasyonun en belirgin özellikleri, dünya çapında düzenlenen seminerler, hac ziyaretleri, geri çekilme ve atölye çalışmalarıdır. ABD'nin kutsal dağları ve milli parkları, Girit adası, Yunanistan ve Almanya'da daimi merkezler var. Karargah, Santa Cruz Dağları, Kaliforniya ve Güney Fransa'daki Cevennés Ulusal Parkı'nda bulunmaktadır. Şamanik eylem bipolar; Örgüt şamanik hicik geleneğini beslemek istiyor ve onu canlı tutuyor.
Don José Matsuwa, Huichol yerlilerinin bir Heichovanh'ı ve 1990'da 110 yaşında ölen tanınmış bir şamandı. Hintlilerin tören lideri, şifacı ve çiftçiydi. Şaman atalarının fotoğrafları sadece günün geç saatlerinde. Yüz yaşında gözleri keskin olan arsız neşeli yaşlı adam neşeyle ağzına bakar. Doña Joséfa Medrano , Don Jose'nin bir şarkı şamanı ve şifacı adı verilen karısıydı. Sanatsal yetenekli bir kadın şamani vizyonlarını geleneksel, çok renkli el sanatları ile ifade etti. Çiftin 13 çocuğu vardı.
Bazı görüşmelerde Brant Secunda, şamanizmin herkes olamayacağını düşündüğünü, ancak her insanın günlük hayatında şamanist araçlar kullanabileceğini söyledi. Örgütün öğretilmesi yoluyla, sıradan insanların hayatlarına uygulayabilecekleri eski geleneğin unsurlarını yakalamaya çalışır. Don Jose'nin öğretilerinden, hayatın her kesiminde görünür neşeyi görüyor.
- Don Jose, hayatı neşeyle kutlamayı, her şey için minnettar olmayı ve iyi ya da kötü olsun, geleceği şeyleri kabul etmeyi öğretti.
Tanrılar ve Kozmoloji
Herkes şamanizmi yaşamına sokabilir. Hepimiz havayı soluruz, hepimizin güneşe ihtiyacı vardır. Şamanizm, Güneş'in ve Toprak Ana'nın, rüzgarın ve ağaçların onurudur.
Huicholes için doğada her şey kutsal ve saygılı: bitkiler, kaya, hayvan gücü ve doğal ruhlar. Huichol'un tanrıları doğal unsurlarla yakından ilgilidir. Tate Wari , her gece gördüğü rüyalar hakkında söylenen Büyükbaba Ateşi. Takakusi Nakawey , doğanın canlılığını ifade eden Büyükanne Büyümesidir. Kauyumari halkın kardeşidir, kalbinde yaşayan Beyefendi ve aslında tüm kalbdir . Toprak Ana Tatei Yurianaka ve okyanus Tate Haramara olarak bilinir. , Büyükanne Denizi. Tanrılar ile sürekli bir diyalog vardır ve düzenli aralıklarla tekrarlayan ritüellerde, tanrılar törenlere katılarak kutsal çevreye girerler. Tanrıların varlığının, ritüelin katılımcılarını güçlendirdiği söylenir.
Tanrılar yeryüzünde çağların başında yaşadılar. Huichol dünyasının doğuşunda geyik, denizden karaya diğer tanrılarla birlikte yürüdü. Güneşin kartal tanrıçası olarak doğduğu kutsal dağda bir sürü boynuz. Güneş doğduğunda geyik, ışığın şerefine Geyik Dansı ile dans etmeye başladı. Peuratance, Huichol halkının şaman geleneğinin önemli bir parçası.
- Peurans birçok farklı seviyede anlaşılabilir. Her adımda Dünya Ana için dua etmek için dans edip ayaklarımızı bastırıyoruz. Dans aynı zamanda trans teknolojisidir. Sarsıntılı hareketlerde neşe ve hatta ecstasy hissediyoruz. Dünyanın yaratılışını sembolize eden geyik dansı için okyanusa yolculuk ediyoruz. Brant Secunda, her defasında kendi hayatımızı yeniden kurma ve yenileme fırsatına sahip olduğumuzu anlatıyor.
Tanrı'nın gücü ve ritüelleri sayesinde, evren ve insanların yaşamları dengede kalır. Her dört mevsimde büyük bir toplumsal ritüel var. Törenler sırasında her gün günlük işler bir kenara bırakılır ve katılımcılar dikkatlerini ruh dünyasına odaklar. Şaman, gündelik gerçeklik ile ruhların gerçekleri arasında bir aracı olarak hareket eder. Ruh dünyasını katılımcıların yaşam gücüne (coupe) yönlendirir. Yaşam gücü genel sağlık durumunu güçlendirir ve insanların mutluluğunu arttırır. Huichol dünyasında insan, cennet ve dünya arasındaki merkezi dünya yaşam biçimidir. şamanist yöntemlerle cennet ve yeryüzü kuvvetlerini dengeleme yeteneği. Giysiler, suyun tarlalara dökülmesini ve güneşin enerjilenmesini sağlayacaktır.
Huichols ile güçlü bir efsanevi hikayeler geleneği var. Dünya doğum kayıtları, kahramanlık hikayeleri, hayvan ruhları ve tanrılar bir kabusta defalarca anlatılıyor. Hikayeler hiç bir masal olarak değil, geçmiş dünyadan gelen su geçirmez gerçekler olarak kabul edilir. Temalar kötülüğe karşı iyi bir zafer, neşe zafer ve insanın evrendeki yerinin etik öğretileridir.
Kalbindeki kutsal geyik
Geyik, Huichol halkı için sembolik olarak çok önemli bir hayvandır; Halkın ana milletidir ve herkesin kalbinde mevcut olan ilahiyat aynı zamanda ayrı bir varlıktır. Peuraa kalp atışı, sezgi, insanların kimliği, yüksek benlik ve kalp çakrası olarak tanımlanır. Geyik aynı zamanda rehberlik eden bir ruh, büyük bir erkek kardeş ve insanlara hayallerini getirme ve onları geçmiş nesillerin ruhlarıyla temas ettirme gücüne sahip olan bir rüya adamıdır. Ruh dünyasındaki şamanlara rehberlik eder ve iyileşmeye rehberlik eder. Geyik, büyükbabam Ateş Büyükbaba Ateşi tarafından ilk öğrenilen geyik oldu .
Huichol-şamanizminde, yolculuk kendi kalbimizden yapılıyor. Kalp, geyikle sağlam bir bağlantıya ve dairesel yönde dans eden dört geyik dansına sahiptir ve seyahat için kalp kapısını açar. Bu nedenle, Huichols şamanizmlerine kalp diyor; kalp ve sezgi dinlemek için. Kalbin yardımı ile kişi hissedebilir, görebilir ve duyabilir - ve bu beceriler biriktikçe, gerçekten eksiksiz ve sağlam bir kişi haline gelir. Brant Secunda geleneklerinde kalple olan şeyleri öğrenmek ve incelemek, her zaman analitik olmak ve kafalarındaki şeyleri düşünmek için önemli olduğunu vurguluyor.
Başkalarına yardım etmeden önce şamanın iyileşmesi ve iyileşmesi gerekir. Don Jose Matsuwa, şamanın zemine sağlam bir bağlantı bulması gerektiğini öğretti. Dünya ile gökyüzü arasındaki bağlantıyı anlamak için binlerce güneşi ve binlerce güneşi izlemesi gerekiyor. Şaman, doğaya ek olarak, sevgi, güzellik ve yürekten yapılan çalışmaları yürüterek takdir kazanır. Şaman, taşların, hayvanların, bitkilerin ve enerji santrallerinin enerjileriyle iletişim kurmayı öğrenmelidir.
Mukavemet Yerleri
Şaman, ancak çevreleyen enerji ile şarj edilecek olan elektrik santrallerine düzenli hac ziyaretleriyle çok güçlü olabilir. Şamanlar zamanlarını oruç tutmak, dua etmek, vizyon ve hayal görmek için harcarlar. Ziyaretler daima karşılıklıtır; Şaman yerin gücüne dayanır ve aynı zamanda kalbin önemli mağdurları aracılığıyla kendi gücünü ve sevgisini verir.
Şamanik geleneklerin çoğunda, santral güçlü bir enerji merkezidir. Huicholit, santralin ( Kaukuyari ), uyuyan tanrının veya tanrıçanın yaşadığı bir alan olduğunu düşünüyor Zaman zaman, tanrılar insanların kendilerine yaklaşmalarını kolaylaştırmak için doğal hallerini aldılar. Bu şekilde kutsal dağlar, plajlar, denizler ve mağaralar doğdu. Hacda, yerler kanala öğrenme, görme ve güç fırınları kazanma için tanrıların varlığıyla sunar.
Şaman, karın boşluğunun enerjisini, insanların iyileştirici enerji aldığı, ilaç torbası gibi uygun ritüel araçlarla toplayabilir. Şamanın hac için hazırlığı bir günden fazla sürüyor. Şaman vücudunu optimum hassasiyet ve güç hissi için optimize eder. Bu, örneğin sadece vegan meyve tüketen 14 aylık özel bir diyet gerektirir. Diyet şamanik vizyonu aşırıya açar.
Şamanizmi iyileştirmek
Huichole için, yaşamın en derin anlamı iyileşme ile ilgilidir. Hayat tamamen iyileşmekle ilgilidir: kendinizi, başkalarını, toplumu ve Toprak Ana'yı iyileştirmek. Şamanizm, asırlık bir iyileşme geleneği ve yaşam tarzı olarak görülür.
Huichol Şamanizminde, güçlendirmelere ve haclara ek olarak, kültürel ve dini öneme sahip törenler kutsal dans hareketiyle özenle hazırlanır ve kullanılır. Şamanlar toplumlarında zihinsel ve fiziksel rahatsızlıkları iyileştirmek için çalışırlar. Şamanik tekniklerle toplum için denge, güç ve sevgi çekerler. Son yıllarda, Meksika bölgesindeki geleneksel şamanik gelişme, Batı tıbbına alternatif veya tamamlayıcı olarak daha fazla insan çekmeye başlamıştır.
İnsanların insan kavramı doğaldır. İnsanların dört elementten kaynaklandığı düşünülmektedir: su, toprak, ateş ve hava. Bu yüzden her insan, kendisini fiziksel dünyayı ve ruh dünyasını yansıtan daha büyük bir yaratımla rezonans eden bir mikro kozmostur. Her birey küçük bir evren olduğundan, tüm soruların cevapları kendi iç dünyalarında bulunabilir. Şamanizm sezgiye ve içsel bilgiye ulaşmak için hassasiyet geliştirir. Huichol'ların unsurları da tanrılar olduğundan, tanrılar her insanın bir parçasıdır - insanlar bu ilahi malzemelerden yapılmış olsun.
Şamanın yaşam yolu iki önemli yönü içermektedir. Şaman deneyimleyerek ve kendi ruhsal gelişimiyle öğrenir. Kendini geliştirmeye ek olarak, topluma insanlara ve çevreyi geliştirerek ve onlara yardım ederek hizmet eder. O, dünyalar ile insanların iç dünyasını tanrılar dünyasına bağlayan ve ahenk yaratan bir dokumacı arasında bir köprüdür. Şaman eğitimi uzun ve zordur. Huicholes ile temel eğitim 10 yıldan fazla sürer ve öğrenme hiç bitmez. Secunda, doğanın insan şamanına da öğretebileceğini anlatıyor. Örneğin, ateş konuşmasının anlaşılması öğrenilebilir, ancak ateş yoluyla eğitim normalden daha uzun sürecektir.
Şamanistik rüya
Şamanik hayal dünyası ve vizyoner vizyon, hem iç dünyadan hem de manevi dünyadan bilgi aramada önemli bir rol oynamaktadır. Hayal gücü, o kadar büyük ki, insanlar kendilerini görebiliyorlarsa yaşamlarında kendilerini kanıtlayan şeyleri hayal edebiliyorlar ya da görebiliyorlar. Mesela, Hichols tanrıları, zamanın içinde, kendilerini fiziksel bir durumun hayalini kuruyorlardı. Fikir, yeterince güç olduğunda ortaya çıkar.
Huicholes için şamanizm, Mircea Eliade'ninki gibi bir ecstasy tekniğidir Uzun meyve veren, davul çalma, dans etme ve zil çalma vizyonları elde etmek için çeşitli trans teknikleri kullanırlar. Ecstasy'nin doğası, genellikle vudu ile ilgili dinlerde olduğu gibi yoğun ve pozitif değildir, ancak dengeli bir güçlenme olarak tanımlanan hafifçe dönüştürülmüş bir bilinç halidir. Kendi yüreğinin gücünden çizim yapan şaman, bilinci gün bilincinden farklı olsa bile, berrak ve bilinçlidir.
- On iki yıllık eğitimim boyunca rüyam günlüktü. Huicholit beni yaşlı bayanla yaşattı. Her sabah, şafaktan önce beni kamp ateşine yolladı ve rüyamda Büyükbabam Ateşi'ne anlattı. Uyku her yerdeydi. Rüyalarımı, rüyalarımda mevcut olan tanrıları, tanrıçaları, insanları ve hayvanları görerek, daha gerçek olduklarını hatırlayarak öğrendim. Sonunda tanrılar benimle rüyalar içinde konuşmaya başladı. Brant Secunda diyor.
ritüel ekipman
Kaitsa , kutsal ses veya ruhun sesi anlamına gelir. Çıngırak sert tahtadan yapılmış ve küçük siyah tohumlarla doludur. Yapım süreci bir yıldan uzun sürüyor ve ardından sanatçı sembolik olarak önemli semboller çiziyor. Çıngırak ayinlerde ruhları ve ruh dünyasını davet etmek için kullanılır.
Tepu veya davul, Huicholes'taki bir tripodda asılı büyük bir davuldur. Üç ayaklı destek, iyileşmenin üç yönünü sembolize eder: kişisel iyileşme, toplum gelişimi ve yaşam boyu iyileştirme. Tambur, bir sert ağaç türünün üzerine geyik derisinin tutturulduğu bir tambur çerçevesine delinmesiyle üretilir. Davul, törenlerde şarkı ve trance desteklemek için kullanılır. Davulun Ana Toprak nabzı denir.
Kapalı bir süslenmiş çubuk olan Muwieri , enerji bedeninin taranmasına yardımcı olmak için kullanılan bir tören nesnesidir. Şamanın hastanın vücudunu görmesini, hastalıkları ve rahatsızlıkları bulmasını sağlar. Çubuk ayrıca hastalık tedavisinde ve vücuttan bir araç olarak çıkarılmasında da kullanılabilir. Sızdırmazlık kapağına ek olarak, kapaklar iyileşmeye yardımcı olmak için kullanılabilir.
Taikwatsi bir şamanın kutsal nesnesidir, tıpkı bir tapa tuttuğu bir çeşit ilaç sepetidir . Sepet ayrıca bir enerji deposu ve şamanın kendi enerjisinin bir devamı olarak da hareket eder. Sepet törenlerde ve şifa törenlerinde belirgin bir şekilde sergilenir.
Putsi ya da bir kantinin Sierra Madre Dağları'ndaki Büyükannenin Büyüme Mağarası'ndan kaldırıldığı kilden yapılmış. Kil toplamak, belirli kadınların özel hakkı ve kendi içinde kutsal bir olaydır. Baca, Orta Amerika'da çok uzun zamandır kullanılan bir kopya olan ukwa tütsü yakıyor. Tütsü törenlerinde ruhları davet etmek için ve her av gezisinden önce kullanılır.
namazritüel bir araç olmayabilir, ancak Hichols kültürüne dikkat etmek iyidir. Dua etme biçimleri sessiz misilleme veya papaz tarafından çizilen ağır bir duadan farklıdır. Dua, Kızılderililerin atalarıyla iletişim kurmasının eğlenceli bir yoludur. Dua, güzel bir dans, şarkı söyleme ve yüksek sesli okuma senfonisidir. Dua belirli bir nesneye sahip olabilir veya farklı yönlere ve atalara yönlendirilebilir. Dua ne kadar güçlü olursa, mesajınızı ruh dünyasına sokma şansınız o kadar artar. Belki de bu yüzden Huichol Indian’i sahilde şarkı söylerken şarkı söylerken bazılarının gözleri kapalıydı.
Peyote , narkotik etkiye sahip kutsal bir huichols bitkisidir. Yıllık hac ve gezi gezileri sırasında eski elektrik santralleri arandı ve güçlü bir trans oluşturmak için kullanıldı. Şöhretine rağmen, peyote insanlar tarafından yaygın bir şekilde kullanılmıyordu, ancak yılda birkaç kez bitkiler açıldı. Bir kürek için hazırlık aylarca bekarlık ve sadece nadiren fiziksel olarak mümkün olan sıkı bir hız gerektirir. Brant Secunda kendi eğitiminde peyotenin yerini dans, davul ve çıngırakla değiştirdiğini, aynı etkilerin daha güvenli yapıldığını söylüyor.
- Eğer düşünürseniz, hepimizin davul, Secunda inç gibi olduğumuzu ve davul ve çıngıranın ritüel kullanımına geri döneceğini göreceksiniz. Her insanda, derinin kemikli bir çerçeveye ahşap çerçevede bir davul olarak asıldığını ayrıntılı olarak göstermektedir. İnsan davul ile rezonansa girer ve namazları ruh dünyasına doğru taşımak için davul patlaması verir. Diğer taraftan buzzer, gökyüzünün dikkatini insana çeken ve ruhları yeryüzünde olup bitenler ile ilgilenen bir anten gibidir. Etkileşim iki yönlüdür.
"Kızgınsan, kalbin olsun." Kızgınsan, kalbine alsın. " 
- Brant Secunda.
Kaynak, Geyik Dansının web sitesi olan www.shamanism.com ve Brant Secunda ile röportajlar. Alıntılar, Secunda'nın röportajlarının çevirileridir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...