SANAT ÖN KOLOMBİYON ANTİK
Bu sanat, Christopher Columbus’ın gelişinden önceki dönemde Amerika kıtasına tekabül ediyor, eski sanatın bu bölümünde, Avrupa’nın ortalarına kadar Amerikan medeniyetleri sanatından geçiyoruz.
Mesoamerica (Meksika ve Orta Amerika)
Preklasik dönem, Tlapacoya, orta yaylalar, Meksika 2000-200 ac yeşil taş figür, ulusal antropoloji müzesi, Meksika
Klasik öncesi Tlatilco. Meksika 1200-600 BC Acrobat damarlı, çok ince beyaz kildir. Ulusal Antropoloji Müzesi Meksika
Köpek ile kadın figürü. Preklasik Merkez Yüksek Platosu 1200-600 M.Ö. Tlatilco México Museo Nac de Arqueológia, México.
Oaxaca Kültürleri Tanrısı, MS 100 - 200
MS 100-500’den kalma bir gemi, köpek, Batı’dan gelen kulak kültürleriyle hazırlanmış, Museo Nac de Arqueología, México
Olmec Kültürü (MÖ 1.500-500), Meksika Körfezi'nin güney sahili.
Bu kültürden yayılan kültürel değişimler sayesinde, Mesoamerica'nın diğer kültürlerine dağ, kült, mağara, tüylü yılan (tarım tanrısı), dini bir sembol olarak yeşim vb. Solo, su, tarım, volkanlar, kara kurbağaları, sürüngenler gibi hayvanlar ile ilgili çok sayıda tanrı vardı ... ama asıl unsuru jaguar kültüydü (aslen yağmur tanrısı). Cetveller doğrudan soyundan gelen tanrılarla ilgilidir. Sanatta en özel temsili, şişen gözler, dolgun dudaklar ve aile veya ataların soyunu temsil eden geniş bir burun ile 3 metre yüksekliğe kadar devasa başlardır.
Limeslerin Efendisi, Olmec
Olmeca Jaguar
Maya kültürü (Guatemala, Belize, Honduras, El Salvador ve güneydoğu Meksika) 2000 M.Ö. 1546
Mayalar 3000 yıllık bir geçmişi var, Preclassic dönemi Maya dili oluşturulan ve büyük kentlerin bazı inşa edilmiştir (320 AD kadar). Çanak çömlek geliştirildi ve etkileri Olmec kültürüyle değiştirildi. Mezo-Amerikan halkları, kültlerin temel özelliklerini ölüler ve su, ateş vb. Anıtsal mimarilerin kutsallıkları ile özümser. MS 1. yy'da Maya kültürü bu şekilde gelişmiştir.
Maya taş baş , klasik dönem
Kral Maya yeşim tabağı, British Museum
Tikal (Guatemala), Mayaların en önemli şehir merkezlerinden biriydi, apojesi MS 200 ila 900 arasındaydı. Şehir, bölgenin büyük bir kısmına hükmetti ve Teotihuacán ile bağlarını korudu. Onuncu yüzyılda, saraylar yakıldı ve nüfus bölgeden ayrılana kadar çürümeye başladı.
Tikal
Palenque , (Chiapas bölgesi, Meksika). Kalıntılar M.Ö. 226'dan MS 799'a kadar uzanmaktadır.
K'inich Janaab 'Pakal, Maya hükümdarı, Palenque
Teotihuacán şehrinin kültürü (Orta Meksika)
Kent, İ.Ö. yüzyılın önemli bir dini merkezi haline gelen, İ.Ö. 100 yılında kurulmuş olup, İ.Ö. 250 yılına kadar büyük anıtların çoğu inşa edilmemiştir. Bu kasabanın kökeni tartışmalı, muhtemelen etnik Nahua, Otomi veya Totonac, ancak çok etnik gruptan oluşan bir yer olduğu da öne sürülüyor. In Teotihuacán'takitanrı ve doğa estetik güzelliği ancak dini bir misyon ve yaşam kozmik vizyon arayışında değildir sanatını icra edilmiş olan taparlar. Tláloc , yağmur tanrısı , kentin ana ilahiyatıydı . Teotihuacán duvarları olmayan bir tapınak şehriydi. Ana caddeye daha sonra Aztekler tarafından Calle de los Muertos adı verildi, Quetzalcoatl gibi çok sayıda tapınağa bağlandı.yılan tanrısı ve Güneşin ve Ayın Piramidi gibi diğer binalarla birlikte . Teotihaucán sanatı, geniş yüzlü maskelere ve iki boyutlu eğilime ve yeşim kullanımına meyillidir.
Teotihuacán, Atetelco Sarayı, MS 450-650
Güneşin Piramidi
Ayın Piramidi
Ay Piramidi'nden ölülerin geçidi
Güneş Piramidi Diski
Büyük Teotihuacán tanrıçası (örümcek kadın)
Teotihaucán'da duvar resmi
Tüylü Yılan Piramidi, Teotihuacán
Meksika Ulusal Antropoloji Müzesi, Tüylü Yılanın piramidinin yeniden inşası
Teotihuacán Maskesi, III-VI. Yüzyıllar
Mixtec kültürü (MÖ 1.500, 1523), Mixteca bölgesi, Meksika
Bu uygarlığın büyük bir sürekliliği ve kültürel çeşitliliği var, Oaxaca bölgesinde başlıyor, kültürel özellikleri komşu Zapotecas (Oaxaca'nın güneyinde) ile paylaşıyorlar .
Zapotec seramik şekil , 200 ac - 600 dc
İlkinden sekizinci yüzyıla kadar, büyük boyutlardaki şehirler Teotihuacán'ın açık kültürel etkisiyle ortaya çıkıyor. Mixtec sanatında turkuaz, egemen liderlere yönelik ve güneş tarikatıyla ilgili değerli bir materyaldi. Mixtec halkları, sosyal ölçeğe yükselme olasılığı olmadan hiyerarşikti, soyluların uyguladığı soylular, savaşlarda birbirlerine bakan birçok devlette güç parçalandı.
Mixtec maskesi
Zapotecas tarafından kurulan Monte Albán (Oaxaca yakınlarında) .
Mask_funeraria Monte Albán, Oaxaca Kültürleri Müzesi
Ana Mixtec ilahiyatı , Dzahui Dokuz Rüzgar-Coo Dzahui dokuz rüzgârı yağdırır
Ocho Venado-Jaguar Pençesi ve Flores'in Yılan Yılanları Arasında Siyasi Evlilik Bağlantısı, Mixtec Kültürü
Güney amerika
Kolombiya'da Quimbaya , Manabí, Chibcha, Calima, Tairona vb. Kültürlerin altın ve bakır işleri göze çarpıyor . Kayıp balmumu tekniğini kullanarak, fatihler ve daha sonra huaque'ler tarafından kaynaştırılmış olan eserler.
Quimbaya Kültürü , Altın Müzesi, Bogota (Kolombiya)
Altın sal
Quorbaya zoomorfik rakamlar:
Ekvador ve Kolombiya kıyılarında, Tumaco-La Tolita kültürü, kuyumcuların altınlarının ve karmaşık törenlerle hiyerarşik bir toplumu yansıtan maskelerinin öne çıktığı MÖ 600-300'ün üzerine yayılmıştır .
La Tolita, güneş tanrısının altın maskesi
La Tolita-Tumaco , 1. yüzyıl altın figürü, Ekvador
In Peru tarihinin en erken uygarlıklardan biridir Caral kültür kuzeyde (3000-1800 BC), - ülkenin orta alanı. Amerika'nın en eski şehri.
Caral Piramitleri
Rölyefler Caral kültürü
Bu kültürde rahibe kadınlar, çıplak olarak temsil edilen erkeklerin önünde giyinmiş ve süslenmiş görünmektedir; bu da en azından rahibe olanlara bunların altını çizdiğini göstermektedir. (Resim heykelcikler Miraya , ast adam Caral Rahibe).
Peru'nun diğer antik medeniyetleri, Casma, Chavín, Moche veya Mochica , Paracas , Nazca , Chan Chan ve daha sonraki bölümlerde bahsedeceğimiz Quechua (Inca'nın egemenleri).
Moche kültürünün gülümseyen başı ( kuzey Peru vadileri), MS 100 - 700
Bir Moche soylu portresi
Jaguar mochica gemisi
Mochica davullu adamın gemisi
Condor Larco Müzesi, la Mochica kültürünün Altın Başlığı
Tiahuanaco Kültürü (Bolivya) (1.500 ac - 1200 dc)
Tiahuanaco şehri Preincaica, şu an 15 km uzaklıkta olmasına rağmen Titicaca Gölü üzerinde bir limana sahipti. Seramik ve tekstillerine ek olarak, astronomik yönelimli mimari yapılarıyla dikkat çekiyor. İspanyol fetihleri bu kalıntıları Tiawanaku olarak adlandırdı, çünkü onlar istediğinde yerliler "thia wañaku" dediler (Bu kuru nehir kıyısı), şehri adlandırmıyorlardı. Tiahaunaco, inanılmaz bir astronomik hassasiyetin yanı sıra, ileri taş ustaları ve metalurji teknikleriyle inşa edildi. Kültür, 12. yüzyılda, krallık Collas ile çöktü.
Tiahuanaco'nun anıtsal kompleksinin bir parçası olan Puma Punku , klasik dönemin sonunda inşa edilmiş, daha rafine bir teknikle, İnkalar, fatihler ve ardışık hükümetler tarafından işten atıldı.
Tiahuanaco Güneşinin Kapısı
Kapıda daha sonra İnkalar, Viracocha, yaratıcı tanrı olarak adlandırılacak olan tanrı.
Monolith Pachamama, Tiahuanaco
Tiahuanaco alıcısı , Tiahuanaco Müzesi La Paz.
Kültür Nazca (Peru) Yüzyıllar I-VII dc
İşçiliğinde, erkek ve hayvan polikrom seramikleri göze çarpmaktadır, ancak bu uygarlığın en etkileyici olanı Nazca pampalarında yapılan izlerdir, Nazca çizgileri , hayvanlar, insanlar, geometrik tasarımlar büyük bir ölçekte temsil edilir ve sadece havadan görülebilir. Astronomik gözlemin sonucunun sonunun muazzam bir takvim olup olmadığı hakkında teorikleşmiştir. Bölgede su temini çok önemli bir şeydi, çizimler ve çizgiler yakınında, tarımsal ürünlerin ve hayvanların dini tekliflerinin, özellikle denizcilerin yakınında bulundu. Hatların suyu çağırmak için ritüel bir manzara oluşturması mümkündür. Bu kadar kuru bir alan olan çizimler yüzlerce yıl iyi korunuyor.
Nazca çizgileri , örümcek
maymun
mırıldanıyordu kuş
"Astronot" olarak bilinen antropomorfik figür (solda)
Nazca kültürü, bu kadar kuru bir yerde, etkileyici bir su kemeri ağı yoluyla geliştirilebilir.
Nazca toplumunun merkezi bir otoritesi vardı, piramidal binalarda yaşayan lordlar ve rahipler, hizmetlerinde çok sayıda zanaatkâr, asker (nüfustan çok korkan), çiftçiler ve balıkçılar vardı. Bir sermayeleri yoktu, ancak yerel efendilerin grupları savaşa ve askeri genişlemeye yol açtı. İnsan fedakarlık ritüelleri yaptılar ve yaptıkları çalışmalara chicha (mısırın ve diğer tahılların alkollü içeceği) ile yapılan ziyafetler eşlik etti.
Nazca kültürünün altın maskesi
Nazca kültürünün seramik vazoları, 200 ac-600 dc
Kadın heykelcik, Nazca
Paracas kültürü (M.Ö. 700, M.Ö. 200) Nazca'nın öncülüydü, kaliteli tekstil ürünleri, seramikler ve şu anda tartışılan kranyal trepanaciones'leri yaptı.
Deforme olmuş kafatası, Ica Bölge Müzesi
Paracas yün ve tüyleriyle kesilmiş kafaları tutan uçan şamanların pamuklu kumaşı , 300-200 ac, British Museum
Zaten Paracas halkı, daha sonraları Nazca'ları takip edecek çizimleri yaptı. ICA, Peru'daki " El Candelabro de Paracas ". 180 metre uzunluğunda ve yaklaşık 2500 yıl önce yapıldı. Güney takımyıldızının coğrafi bir örneği olan denizden balığa, takdir edileceği yerden çekilebilecek bir çizim olabileceği teorisidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder