Bu Blogda Ara

12 Mart 2021 Cuma

Bulgaristan ve Desht-i Kıpçak: Tatarlar, Altın Orda Türk halklarının etnopolitik adıdır

 


Bulgaristan ve Desht-i Kıpçak: Tatarlar, Altın Orda Türk halklarının etnopolitik adıdır
R.H. Bariyev ' in ′′ Büyük Bulgaristan: Tarih ve Kültürün Başlangıcı ′′ kitabından
Altay 'dan Karpat' a doğru Kıpçak bozkırı (Deşt-i Kıpçak) uzandı. Orta Asya ' da çeşitli Türk kabileleri göçebe ve yerleşik yaşam sürüyordu. Bu dönemde, Doğu Türkistan, Semireçya ve Güney Çekişhanya bölgelerinde yüzyılın sonunda ortaya çıkan Karahanid devleti, Karluk, Chigil ve Yağma Türk dilli kabileleri tarafından kurulmuştur. Karlukam devlette hakim bir kabile olarak argynlar - basmal soyu ve tuxi - turgeshlerin geri kalanı Batı Türk Kağanatının eski sakinleri. Zaten o dönemde onlar Müslümandı.
30-40 yüzyılın 30-40 sınırında işgalci karakitaylar, Karahanidleri güçlerine boyun eğdirdi. Karahanid devletinin kalıntıları 1212 ' te Moğol fethi önünde ortadan kaldırıldı. Böylece Moğolca ve Türkçe konuşan halkların uzayında doğal bir bölünme ve etnoosfer olarak gerçekleşti; ilkleri doğuda, ikincileri Avrasya ' nın batısındadır. Sadece Büyük Çin Seddi boyunca Moğollar ve Çinliler arasında Türkçe konuşan Ongutlar (′′ kültürel tatarlar ′′) Çinliler olarak adlandırıldı - Hunnu ' nun soyundan kalan Türk-Şato Türkleri soyundan geldi.
yüzyılın isimsiz Çin yazarı ′′ Man-Dai Bay-Lu (Moğol-Tatarların tam tanımlaması) ′′ Tatarların yükseldiği topraklar, [toprakların] kuzeybatısındadır. Kabileler [Tatar] özel bir şato türünden gelir ". Çinli yorumcu Van Go-Wei, ′′ Özel bir şatodan beyaz Tatarlardan ′′ ve isimsiz bir yazarın ′′ üç türü vardır: siyah, beyaz ve vahşi ", Lee Xin-chuan ' ın kompozisyonundan dayanıklılık getirir: ′′ Tatarların hepsi cesur ve savaşçıdır. Çin topraklarına daha yakın olanlara kültürel tatarlar denir... [Çin topraklarından] uzak olanlara vahşi Tatar denir... sözde vahşi Tatarlara beyaz ve siyah olarak farklıdır. Şu anki Taemogin (Cengiz Han) ′′ Kara Tartar ′′ var mı?
***
Modern çevirmen ve yorumcu ′′ Man-da bay-lu ′′ N.C. Munkuev, ′′ Tatar ′′ kelimesinin ilk kez Kül Tegin ' in Orhonca yazısında (731-732) rastlandığını yazmaktadır. ′′ Kutlamalıyım ′′ - orhonca yazıda bahsedilen Tatarların ′′ olduğunu belirtmek zorundadır ve diğer kaynaklarda bildirilenler, somut Tatar kabileleridir. Bu kabilelerden bazılarıyla yüzleşen Çinliler, adını tüm Moğol ve hatta Moğol kabilelerine, modern Dış ve İç Moğolistan ve Batı ve Güney Mançurya topraklarında yaşamışlardır. Moğol kabilelerinden, Çin sınırları yakınlarında yaşayan Tatarlardır ". Yukarıdakilerden, etnonim ′′ beyaz tatarlar ′′ her zaman ongut değildir.
′′ Rashid ad Dean ve diğer bazı yazarların N.C. Munkuev ' i kutluyor, Moğol Tatarları ' nın Moğol kabilelerinden biri olan ′′ beyaz Tatarları ′′ Çin ' in ′′ bay evet ′′ terimiyle hiçbir ilgisi yok. (′′ beyaz Tatar ′′ ) ongutları işaret ediyor. yüzyılda sonuncusu Huanghae nehrinin radyasyonunda yaşamış ve Jin imparatoru olan Mansi ' nin kuzeybatısındaki dağ geçitlerini Moğolistan ' a bağlıyordu ". Ongutların Nestorian ' ın Hıristiyanları olduğu bilgileri var. Daha sonra Çin topraklarında ′′ yabancı etnik ortam ′′ da kayboldular: bir kısmı Çinliler arasında, diğer kısmı Moğollar arasında. Dolayısıyla bu Türk Tatarlarının Volga ' ya geldiklerini iddia etmek için hiçbir neden yok.
Güneydoğu Avrasya bozkırının en büyük iki etnoosferi - Çinliler ve Moğollar - zamanla orada yaşayan az sayıda Türk kabilesini kendilerine çektiler. Çin kaynaklarındaki ′′ Moğol ′′ ismi ilk kez Ju Tang Shu (Tang Hanedanlığı Eski Tarih), 945 ' te ′′ Man-u - Shivay ′′ (Moğollar) şeklinde bilinmektedir. Moğollar, Moğollar tarafından ′′ Man-da Bay-Lu ′′ yazısında Moğol Tatarları (Man-gu ' dan ′′ man ′′ - Moğollar ve evet ′′ evet ′′ tatarlar) olarak adlandırılmıştır. İki kabilenin bir adındaki bu birleşme rastgele değildi, çünkü Moğollar ve Tatarlar aynı insanların iki cevabıydı, görünüşe göre farklı kabilelerle karışık, dış görünüşlerinde bir yansımaydı.
***
′′ Çağdaşların ifadelerine göre L.N. Gumilyov, Tatarların aksine Moğollar uzun boylu, sakallı, sarı saçlı ve mavi gözlü bir halktı. Modern görünüm, onların soyundan gelen ′′ Man-da bay-loo ": ′′ Tatarların çoğunlukla karışık evlilikleri ′′ ile kazandı ". Çoğu zaman Tatar ' ın ′′ Man-da Bay-lu ′′ yazarı hakkında hangi özelliklere sahiptir? ′′ Tatarların çoğu zaman çok uzun değildir. En uzun olanlar beş chi ve iki üç tsuney ' i geçmez (156-160 cm). [Onlardan] tok ve şişman yoktur. Yüzleri geniş ve elmacık kemikleri büyük. Üst kirpikleri olmayan gözler. Sakallar çok nadirdir. Görünüşler oldukça çirkin ".
Moğol tarihinin başlangıcında ′′ Tatar ′′ iki anlamı vardı: Kerulen nehrinin güneyinde göçebe olan ve Moğolların karşıları olan Otuz Tatar kabilesinin somut ismi ve toplanan tüm Doğu Göçebeleri Büyük Çin Seddi 'nden Sibirya Taiga' ya kadar tüm uzay anlamına geliyordu Moğolca konuşan kabilelerin etnonosferleri. Avrasya bozkırının Batı yakası Türklerin etnonosferinin yayılma noktasıydı. Ancak düşünülen zaman için bu etnonim kesin değildi. ′′ IX-yüzyıllar için ′′ L.N. Gumilyov, Türk - Kuzey savaşçı halkların ortak adıdır... Bu terimin kültürel ve tarihsel anlamının kökeni ile hiçbir ilgisi yoktur ".
Pers tarihçisi-yüzyılın başları Rashid ad-Dean, Letopys ' in bir parçası olan Türk kabileleri hakkında: ′′ Şu anda Moğol olarak nitelendirilen ama bu kabilelerin her biri ayrı ayrı bir lakabı takar ve isim; her birinin bir şefi ve emirleri vardır; her birinden uluslar gibi atalar ve kabileler vardır: jalayırlar, oyratlar, tatarlar ve diğerleri... Onların yerleri ve yerleri belli bir yerdeydi. Dış görünüşleri ve dili Moğolların görünüşü ve dili gibidir, çünkü [eski] zamanda Moğollar Türk halklarına mensup bir halktı; şu anda onların mutlaklığı, güçlüğü ve büyüklüğü nedeniyle tüm diğer kabileler bu özel isim olarak anılıyor ".
***
′′ Türk kabileleri ′′ terimine not düşüyor, Pers tarihçi A.A. Semyonov, ′′ Rashid ad-Dean, Orta Asya ' nın göçebe kabilelerine sadece Türk dilleri değil, Moğol, Tungut ve Tunguso dilleri konuşan en farklı kökenli göçebe kabilelere isim veriyor Mançuryalı. Yani, tarihçimizin ′′ Türk ′′ etnik ve dilbilimsel değil, sosyal-ev terimi ′′ göçebe ". Bu nedenle Rashid ad-Dean terminolojisi, bu veya diğer kabilelerin kökeni belirlemek için bir neden olamaz ".
Bu durum, Rashid ad-Dean ve I.P. Petrushevsky 'nin yaz yazıları için açılış makalesinde işaret ediyor : ′′ Çoğu çağdaşları gibi Rashid Ad-Dean, Asya' daki göçebe sığır halklarını Türk olarak nitelendiriyor ". Ve daha sonra yazılı bilgilere dayanarak sonuçlanıyor : ′′ yüzyılda Moğol dilli değil, Moğolca dilli olduklarını iddia edebiliriz ".


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bozkurt

  Sivas Cer Atelyesi’nde 1939 - 1953 yılları arasında demiryolu araçlarının sadece bakım ve onarımları yapılır. Kuruluşundan tam 14 yıl sonr...